Literatura

Proza, która tnie jak żyleta!

 

Suka

Katarzyna Gryga

 

Pierwsze zetknięcie czytelnika ze sposobem pisania Katarzyny Grygi robi powalające wrażenie. Język tej prozy – zanim się czytelnik z nim oswoi – to ciosy zadawane temu, jak gęgają te wszystkie Kasie i Mariole z powieści (i telewizyjnych seriali) o współczesnych kobietach i dziewczynach. Ale czy może być inaczej w sytuacji, gdy bohaterka ma na imię Suka, a o sobie myśli jako o „samcu alfa”?

 

Ona ma bezlitosne spojrzenie na rzeczywistość, komentuje świat w zdecydowany, lekko cyniczny sposób i przy tym niebywale otwarcie wypowiada się o najróżniejszych sprawach. Wyłania się z tego swego rodzaju portret pokolenia młodych wielkomiejskich singli, którzy są wykształceni, błyskotliwi, gotowi do działania, tyle że raczej już im się nie pozwala działać, bo gdy tylko chcą ujawnić swoją indywidualność czy ambicje, są niszczeni, odrzucani przez „układ” i tych – głupszych – którzy zajęli kluczowe stanowiska w momencie transformacji i prędko ani dobrowolnie ich nie opuszczą. Jest w tym wszystkim też zamanifestowana wrażliwość na tzw. sprawy społeczne, niesprawiedliwość systemu korporacyjnego (np. system wyzysku pod maską niby to szlachetnego umożliwiania młodym odbywania stażów, śmieciowe umowy, problemy z ubezpieczeniem zdrowotnym).

Leszek Bugajski

 

 

Bohaterka „Suki” to odważna i bezkompromisowa dziewczyna, która słucha swojej intuicji, ale potrafi także przeanalizować sytuacje logicznie i obiektywnie. Odrzuca konwencje społeczne. Nie pozwala sobą pomiatać. Wyznacza wyraźne granice. Zawsze dąży do perfekcji, gdyż nigdy nie podpisze się pod niczym innym poza ideałem. Jest wnikliwą i bardzo bezlitosną portrecistką rzeczywistości.

 

Jest jednocześnie przedstawicielką pokolenia „bez etatu”. Pokolenia stażystów, pracowników na umowach śmieciowych, młodych bezrobotnych, mimo studiów na kilku kierunkach, mimo znajomości języków obcych, mimo zdobycia doświadczenia zawodowego w międzynarodowych firmach. Pokolenia mierzącego się z niestabilnym zatrudnieniem, a co za tym idzie z nieustanną niepewnością i brakiem zabezpieczeń socjalnych oraz wizją ubóstwa na przyszłej emeryturze.

 

Bohaterka „Suki” prezentuje szerokie spojrzenie na otaczający ją świat. Zostaje wykpiona plastikowa rzeczywistość mediów, nie waha się ostro potraktować – potocznie uważaną za „maczystowską” i zarazem wybitną – prozę Hłaski czy „Psy” Pasikowskiego, a także obnaża tzw. nurt literatury kobiecej.

 

„Suka” to książka nietuzinkowa. Jest z jednej strony pełna humoru, z drugiej – odwagi w poruszaniu trudnych i niewygodnych kwestii. Dodatkowy komentarz stanowią błyskotliwe rysunki, które pojawiają się co jakiś czas na jej kartach.

 

Katarzyna Gryga

 

absolwentka Liceum Plastycznego oraz prawa Uniwersytetu Warszawskiego. Pewnie ten pierwszy przystanek w edukacji sprawił, że zajmuje się prawem autorskim. Skończyła Podyplomowe Studia Prawa Autorskiego, Wydawniczego i Prasowego na Uniwersytecie Jagiellońskim. Na co dzień doktorantka Polskiej Akademii Nauk. Sama o sobie mówi, że jest przede wszystkim prawnikiem, a bywa dziennikarzem, producentem i feministką. Ukończyła Gender Studies na ISNS UW.

 

Pracowała w wielu redakcjach, w których pisała lub tworzyła formaty telewizyjne na tematy prawne i gospodarcze, ale też w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziale prawnym. Jest stałym komentatorem zagadnień prawnych pasma śniadaniowego „Pytanie na Śniadanie” w TVP2 oraz prowadzi w „Info o poranku” w TVP1 i TVP info cotygodniowy autorski program o ciekawostkach i absurdach prawnych. Podkreśla że jej mózg pracuje wielowątkowo i w rytmie staccato a wycisza się dopiero powyżej 3000m.n.p.m. więc nałogowo jeździ na nartach.

 

 

Katarzyna Gryga, Suka

format:135x215mm, liczba stron: 230, oprawa miękka ze skrzydełkami, cena: 34,90 zł

Data premiery: 23.10.2013r

 

 

www.studioemka.com.pl

www.facebook.com/studioemka

 

 

Kontakt dla mediów:

Olga Błachnio

tel. 22/ 628 08 38

e-mail: olga@studioemka.com.pl

Zdjęcia



Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
Gryza
Gryza 19 pazdziernika 2013, 11:10
kolejna książczyna,jakich pełno w księgarniach.Ok
przysłano: 11 września 2013 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca