Literatura

"Powrót do Sulejówka" Włodzimierz Kalicki

 

Historia „Milusina”, legendarnego dworku Marszałka Józefa Piłsudskiego, najważniejszego domu II Rzeczypospolitej
 
 

Jesienią 1885 roku osiemnastoletni Józef Piłsudski wyruszył końmi z Wilna do Charkowa. Zostawił mieszkanie ojca, opustoszałe po śmierci matki. Odtąd przez trzydzieści pięć lat – w Charkowie, na syberyjskim zesłaniu, w socjalistycznej i niepodległościowej konspiracji, w okopach wojny światowej, w celi twierdzy magdeburskiej, na frontach wojny bolszewickiej – był człowiekiem bezdomnym. Aż do 1921 roku nie zaznał rodzinnego szczęścia we własnych murach, pośród rodowych drobiazgów i pamiątek. Prawdziwy dom Józefa Piłsudzkiego zbudować mieli dopiero jego dawni żołnierze.

 

Wzniesiony w Sulejówku dworek „Milusin” w 1923 roku stał się dla Piłsudskiego miejscem odpoczynku po latach walki oraz azylem na czas politycznej emigracji. Tu hodował pszczoły, tu bawił się z córkami i tu odmawiał przyjęcia polskiej korony. Stąd wyruszył również, by dokonać politycznego przewrotu w maju 1926 roku. 
 

„Zawsze pamiętajcie, że Belweder jest tylko hotelem. Prawdziwy dom macie w Sulejówku” - mówiła do jego córek Wandy i Jagody ich matka, Aleksandra Piłsudska.

„Powrót do Sulejówka” opowiada o wielu nieznanych epizodach z prywatnego życia Marszałka. Zawiera ponad sto fotografii ze zbiorów rodzinnych. Książkę zaprojektował profesor Maciej Buszewicz.
 


Włodzimierz Kalicki (ur. 1955) – polski pisarz i dziennikarz. Z wykształcenia inżynier cybernetyk. Od 1989 roku dziennikarz „Gazety Wyborczej”. Otrzymał m.in. nagrodę im. Jerzego Zielińskiego, Polsko-Niemiecką Nagrodę Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich oraz Grand Press. 

 

 

Tytuł: „Powrót do Sulejówka”

Autor: Włodzimierz Kalicki

Cena detaliczna: 39,99 zł

Wydawca: Agora SA

Data wydania: 19.03.2014 r.

Wydanie II 


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 12 marca 2014 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca