Literatura

Znamy najlepsze książki historyczne pierwszej połowy 2016 roku!

Wakacje sprzyjają lekturze. Plażowanie, długie podróże w miejsca wypoczynku, czy po prostu chwila oddechu od pracy to idealne momenty, żeby sięgnąć po dobrą historyczną książkę. Ale jaką? Na to pytanie odpowiada plebiscyt „Historia Zebrana”.

 

Konkurs i plebiscyt „Historia Zebrana” organizują wspólnie portale Histmag.org i Granice.pl. W tej edycji plebiscytu o tytuł najlepszej książki historycznej I półrocza 2016 r. oddano blisko 3 tys. głosów.

 

Najlepsze książki wyłaniane są w trzech kategoriach przez internautów oraz jurorów, którymi są dziennikarze, naukowcy i doświadczeni recenzenci książek.

 

Kategoria: W rolach głównych

 

Publikacje, których głównym bohaterem jest konkretny człowiek lub niewielka grupa niezwykłych ludzi, postaci historycznych, tworzących historię lub doświadczonych nią. Biografie i wspomnienia.

 

Jurorzy zdecydowali się wyróżnić publikację: „Warszawa skamandrytów” Lidii Sadkowskiej-Mokkas, wydaną przez Bellonę. – Bogata baza źródłowa poszerzona o wywiady radiowe pozwala na dokładne przedstawienie związków Skamandrytów z Warszawą. Praca pokazuje nie tylko historię samej grupy Skamander i jej członków, ale przedstawia międzywojenny obraz stolicy. Wielkim atutem jest także wydanie, w którym oprócz samego tekstu znajdziemy kalendarium wydarzeń związanych z historią Skamandrytów, a także swoisty leksykon "najważniejszych skamandryckich miejsc", który przedstawia i opisuje najważniejsze punkty na artystycznej mapie miasta w XX-leciu międzywojennym – opowiada o zwycięskiej publikacji redaktor Maciej Zaremba z portalu Histmag.org.

 

Głosowanie internautów w tej kategorii wygrała książka: „Dziennik ks. Franza Pawlara”, przetłumaczona i opatrzona komentarzem przez Leszka Jodlińskiego, a wydana przez Silesia Progress. – Ta pozycja zasługuje na nagrodę, ponieważ przedstawia zapis naocznego świadka tragicznych wydarzeń, przemilczanych w szkołach oraz przez główny nurt historyczny, a dotyczy jednak największej mniejszości etnicznej w Polsce - Ślązaków. Ta książka pokazuje że historia nigdy nie jest oczywista. – wyjaśniał dokonany wybór jeden z głosujących internautów, Mateusz Pawełczyk.

 

Kategoria: Okiem badacza

 

Książki historyczne, wyposażone w aparat naukowy, przeznaczone przede wszystkim dla historyków - zawodowców lub pasjonatów danego tematu.

 

Zdecydowana większość jurorów była zgodna, przyznając laur zwycięstwa w tej kategorii książce „Kto wydał wyrok na miasto? Plany operacyjne ZWZ AK (1940-1944) i sposoby ich realizacji” Andrzeja Leona Sowy (Wydawnictwo Literackie). – We współczesnej Polsce nie dyskutuje się nad sensem Powstania. Komentarze i polemiki prasowe, które zamieszczają przeważnie albo byli uczestnicy walk lub publicyści, nie są w stanie zastąpić poważnej debaty historycznej dotyczącej sensu Powstania i tego kto faktycznie był jego faktycznym zwycięzcą. Próby tego typu dyskusji giną w morzu insurekcyjnych głosów. Wśród młodych ludzi coraz częściej ugruntowuje się obraz kolejnego "moralnego zwycięstwa". Widok zrujnowanej i zdziesiątkowanej demograficznie Stolicy jakoś ulatuje z tej dysputy. Dobrze się więc stało, że krakowski historyk prof. Andrzej Sowa wydał książkę tak wysoko stawiającą poprzeczkę debaty. Mam nadzieję, że wywoła polemiki i debaty. W pełni na to zasługuje, jest dobrze udokumentowana, oparta na źródłach drukowanych jak i licznej literaturze przedmiotu. Co jest jednak najważniejsze, zawiera bardzo dużo tez stawianych przez Autora, m.in. polityki Stalina względem powstania. – uzasadnia wybór Jury dr hab. Jarosław Kłaczkow, wykładowca UMK w Toruniu.

 

Z kolei głosujący internauci postawili na książkę „Tajemnice początków państwa polskiego 966” Roberta F. Barkowskiego, wydaną przez Bellonę. – Z książki dowiemy się m.in. co istniało przed państwem Mieszka I. Jak Polanie zbudowali swoje grody, skąd mieli na to środki, w jaki sposób podbili sąsiadów. Przyjrzymy się jak doszło do chrztu Mieszka i wejścia Piastów w krąg cywilizacji łacińskiej. Zobaczymy jaki obraz państwa wyłania się z przekazów z epoki, jak wyglądała chrystianizacja i ewangelizacja Polaków, co się właściwie wydarzyło się w Gnieźnie w 1000 r. Na dręczące nas pytania, wątpliwości oraz kłamstwa i mity w historii początków państwa polskiego Robert F. Barkowski odpowie w przystępnej formie nawet dla laika. Warto zajrzeć i skonfrontować swoją wiedzę. – uzasadniał swój wybór Dariusz Wierzański, głosujący w plebiscycie.

 

Kategoria: Historia niebanalna

 

Książki ujmujące tematy historyczne w sposób nietuzinkowy, szczególnie interesujący, pozostające na styku literatury, publikacji naukowej czy wspomnień, publikacje popularyzujące wiedzę historyczną, książki, które nie mieszczą się w powyższych kategoriach.

 

Za najlepszą książkę w tej kategorii jurorzy uznali publikację: „Droga na Północ. Antologia norweskiej literatury faktu”, wydaną przez Ośrodek Karta. – Polacy niewiele wiedzą o Norwegii – kojarzą fiordy, ropę naftową, dobrobyt i to, że Niemcy podbili ten skandynawski kraj w 1940 roku. Lektura „Drogi na północ” pokazuje, że XX-wieczna historia tego państwa jest fascynująca i ważna, dotyka problemów takich jak budowa państwowości, drugowojenna kolaboracja czy tworzenie podstaw współczesnego państwa dobrobytu. To jedna z najbardziej nowatorskich książek ostatnich lat. – wyjaśnia wybór jury redaktor naczelny Histmag.org Tomasz Leszkowicz.

 

Internauci głosujący w plebiscycie wyróżnili publikację ”Polityki”, zatytułowaną: „Kresy Rzeczpospolitej. Wielki mit Polaków”. – Historia Kresów nie jest jednowymiarowa i płaska. Jej koloryt, różnorodność i skomplikowanie w świetny i przystępny sposób przedstawia niniejsza pozycja. Samo wydanie zaś jest kolorowe, bardzo dobrze zredagowane, a zapoznawanie się z nim to czysta przyjemność. – wyjaśnia fenomen zwycięskiej publikacji Maciej Zaremba z Histmag.org.

 

Bardzo cieszymy się, że nasz plebiscyt przyciąga szerokie grono zainteresowanych – mówi Michał Świgoń z portalu Histmag.org. - Kolejna edycja plebiscytu, która pozwoli wyłonić najlepsze książki historyczne drugiego półrocza 2016 roku, wystartuje w grudniu. Zwycięskie publikacje z obu edycji zmierzą się w zmaganiach o zaszczytny tytuł najlepszej książki historycznej 2016 roku!  

 

Warto odwiedzić strony Historii Zebranej, żeby zapoznać się bliżej z książkami wyróżnionymi przez internautów i naszych jurorów. To może być ważna inspiracja przy wyborze ciekawej lektury na czas urlopu. – podkreśla Sławomir Krempa z portalu Granice.pl.

 

„Historia zebrana. Konkurs i plebiscyt na najlepszą książkę historyczną” jest od 2011 roku realizowany wspólnie przez redakcje portalu historycznego Histmag.org oraz wortalu literackiego Granice.pl. Celem inicjatywy jest wybór najlepszych publikacji historycznych wydanych w języku polskim w poszczególnych latach.

Więcej informacji o przedsięwzięciu i nagrodzonych publikacjach można znaleźć na stronie: http://historiazebrana.pl.

 

Anna Bugajna

Anna Bugajna

35 Kraków
728 artykułów 10 komentarzy
kontakt: literatura@wywrota.pl
Ministerstwo Literatury
Współpraca


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 6 lipca 2016 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca