Literatura

Książki dla dzieci a wiek malucha

Obecnie mamy do wyboru książki już nawet dla kilkumiesięcznych maluchów. To doskonały wybór na prezent, np. na Dzień Dziecka czy pod choinkę. Każdy z nas z pewnością ma siostrzeńców, bratanków, chrześniaków czy jest przyszywaną ciocią bądź wujkiem dzieci swoich przyjaciół. Wybór odpowiedniej książki dla pociech wcale nie jest prostym zadaniem. By jednak nieco ułatwić sobie decyzję, warto sprawdzić nasze wskazówki.

Książki dla dzieci a wiek malucha

 

Obecnie mamy do wyboru książki już nawet dla kilkumiesięcznych maluchów. To doskonały wybór na prezent, np. na Dzień Dziecka czy pod choinkę. Każdy z nas z pewnością ma siostrzeńców, bratanków, chrześniaków czy jest przyszywaną ciocią bądź wujkiem dzieci swoich przyjaciół. Wybór odpowiedniej książki dla pociech wcale nie jest prostym zadaniem. By jednak nieco ułatwić sobie decyzję, warto sprawdzić nasze wskazówki.

 

Książki dla najmłodszych czytelników do trzech lat

 

Maluszki przeglądają książki z rodzicami. Pomaga to w budowaniu więzi między rodzicem a dzieckiem. Książeczki dla najmłodszych czytelników składają się głównie z obrazków, które powinny być w nasyconych, kontrastowych barwach. Idealnym wyborem będą wszelkie miękkie książeczki, które można dodatkowo zabrać ze sobą do kąpieli lub te, które wydają różne dźwięki, szeleszczą. Powyżej roku można zdecydować się już na rymowanki, wierszyki, ilustrowane bajki i wiersze czy książeczki edukacyjne, które pomogą maluchowi odkrywać świat.

 

Książki dla maluchów w wieku 4-5 lat

 

Pociechy w tym wieku wiedzą już co nieco o otaczającym je świecie. Niestety, ale w tym wieku trudno zainteresować malucha, bo wydaje mu się, że na książeczki dla dzieci jest już za duży, natomiast “poważniejszej” literatury może jeszcze nie zrozumieć. Pomocne mogą okazać się książkowe klasyki, jak Baśnie Andersena czy Braci Grimm. Wśród dzieci w tym wieku popularne są również przygody Mikołajka.

 

Książki dla dzieci w wieku 6-9 lat

 

W tym okresie dzieci najczęściej czytają na własną rękę. Sześciolatki znają już litery i uczą się czytać, natomiast starsze dzieci mają do czynienia z pierwszymi lekturami. Oczywiście wymagają jeszcze pomocy dorosłych, jednak nie jest już to tak częste. Jakie pozycje będą odpowiednie dla dzieci w wieku szkolnym? Przede wszystkim elementarze, które pomogą pociechom w nauce czytania. Warto sięgnąć również po książkę “Mały Książę”, która jest arcydziełem światowej literatury. Sporą popularnością cieszy się także seria “Magiczne drzewo” autorstwa Andrzeja Maleszka.

 

Książki dla dzieci 10+

 

Powyżej dziesiątego roku życia dzieci mają już swoje indywidualne gusta, a niekiedy nawet i ulubionych autorów. Trafienie z prezentem książkowym może być nieco utrudnione, ponieważ dziesięciolatkowie sami potrafią zdecydować, co chcą czytać, a czego niekoniecznie. Jednych fascynuje świat magii, drugich powieści detektywistyczne. Są jednak dość uniwersalne pozycje, które powinny spodobać się większości. Wśród nich znajduje się “Uniwersytet Dziecięcy. Mądre odpowiedzi na trudne pytania”. Z pewnością zadowoli wszystkie dociekliwe dzieci, które są spragnione wiedzy. Inną popularną książką jest “Jak wychować sobie rodziców” autorstwa Johnson Pete. To światowy bestseller napisany w formie pamiętnika, który rozbawi pociechę do łez. Warto sięgnąć również po serię “Kroniki Archeo” Agnieszki Stelmaszczyk, która jest nie tylko wciągająca, ale także rozwija wyobraźnię młodego czytelnika.

 

Jaka powinna być dobra książka dla dziecka?

 

Warto pamiętać, że dobra książka to taka, którą dziecko po prostu chce czytać. Należy wziąć pod uwagę jego upodobania, by czytanie było maksymalną przyjemnością, a nie przykrym przymusem. By wybrać lekturę, trzeba poznać potrzeby pociechy, marzenia, zainteresowania. Lektury, które uwielbia rodzic, niekoniecznie mogą sprostać wymaganiom dzisiejszych małych czytelników. Młody miłośnik książek potrzebuje wskazówek i drogowskazów, jednak odwołujących się do jego doświadczeń.


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 29 maja 2018 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca