Literatura

Trylogia Millenium Stiega Larssona jednym z największych bestsellerów ostatnich lat

Wpływ dzieciństwa na dorosłe życie jest ogromny. Dzieciństwo to czas, który wszystkim powinien kojarzyć się ze szczęściem, miłością, beztroską, poczuciem bezpieczeństwa oraz ciepłem rodzinnym. To czas, kiedy dorośli powinni być przewodnikami w drodze do dorosłości dla młodego człowieka. Jednak co się dzieje, kiedy rzeczywistość dziecka wygląda zupełnie inaczej? Kiedy strach, ból i cierpienie to chleb powszedni, a przewodnicy w dorosłość, to bestie, gotowe zrobić wszystko, byle ich chore instynkty zostały zaspokojone. Co dzieje się z dzieckiem, które codziennie modli się o pomoc, a upragnione wybawienie nie nadchodzi? Co czuje dziecko, trafiając do placówki opiekuńczej, której świat jest dużo bardziej okrutny, niż domowe ognisko, w którym wzrastał? Tylko taki świat jest znany głównej bohaterce skandynawskiej trylogii „Millenium” Stiega Larssona – Lisbeth Salander.

 

Trylogia Millenium Stiega Larssona to bestseller ostatnich lat, który został przetłumaczony na ponad 50 języków, a jej sprzedaż osiągnęła ponad 80 milionów egzemplarzy na całym świecie. Szkoda, że jej autor zmarł na atak serca krótko przed ukazaniem się pierwszej części kryminalnej trylogii Millennium. Nie doczekał więc ogromnego sukcesu jaki osiągnęły jego powieści. Jako dziecko Larsson został oddany pod opiekę dziadkowi ze względu na bardzo trudną sytuację materialną rodziców. Można więc z całą pewnością powiedzieć, że mu się w życiu „nie przelewało”. Sukces sprzedażowy trylogii byłby dla niego niczym wygrana w kasynie. Tak zdolny autor mógłby się wtedy skupić wyłącznie na pisaniu książek, a my czytelnicy czerpalibyśmy nieopisaną przyjemność tak jak z lektury jego trylogii Millenium.

 

A oto co na temat dzieła literackiego Stiega Larssona pisały najbardziej opiniotwórcze gazety: „Misternie skonstruowana z dbałością o najmniejszy szczegół, ale napisana z niespotykaną energią i trzymająca w napięciu” (The Independent), „Arcydzieło naszych czasów” (The Washington Post Book World), „Ostrożnie, ta trylogia uzależnia na całego” (The Guardian) - to tylko kilka cytatów na temat trylogii, które zamieściły najbardziej poczytne światowe gazety. To trzymająca w napięciu fabuła i skomplikowani, fascynujący bohaterowie.

 

Świat wyłaniający się z powieści Larssona to niezwykła skala brutalności oraz przemocy wobec kobiet, handel żywym towarem i prostytucja, pedofilia, brak zasad moralnych, polityczna korupcja, brak prywatności w dobie cyfryzacji, czy niepohamowana władza osób, rządząca środkami masowego przekazu.

 

„Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet”- to pierwsza część trylogii, której głównymi postaciami są Mikael Blomkvist i Lisbeth Salander.

Ponad 40 lat temu znika młoda dziewczyna – Harriet Vanger. Redaktor naczelny gazety Millenium, Mikael Blomkvist otrzymuje zlecenie napisania kroniki rodzinnej Vangerów, w najbardziej odpowiednim momencie, gdyż znajduje się na zakręcie życiowym i czasowo musi opuścić stolicę Szwecji. Podczas prowadzenia dziennikarskiego śledztwa zaczyna pomagać mu młoda, genialna hakerka -  Lisbeth Salander. Razem z Mikaelem wpadają na trop historii morderstwa sprzed lat.

 

„Dziewczyna, która igrała z ogniem” w kolejnej części trylogii losy Mikaela i Lisbeth ponownie się splatają. Dwójka dziennikarzy wpada na trop przestępczej siatki, która przemyca nieletnie prostytutki. Dziennikarze zostają zamordowani, a podejrzenie pada na hakerkę. Kiedy policja rozpoczyna pościg za Lisbeth, jedyną osobą, która nie wierzy w jej winę, jest Mikael. Rozpoczyna swoje prywatne śledztwo, w którym odkrywa brudne interesy czołowych osób z życia publicznego. Mikael odnajduje łącznik między morderstwem dziennikarzy, przemytem prostytutek i genialną hakerką. Seria zdarzeń wywołuje u Lisbeth powrót to mrocznej przeszłości.

 

„Zamek z piasku” to ostatnia część trylogii milenijnej. Powieść jest kontynuacją drugiej części „Dziewczyna, która igrała z ogniem”. Życie Lisbeth Salander znów jest zagrożone, a kobieta znajduje się w śmiertelnym niebezpieczeństwie. Jednak, jak dotąd, hakerka może znów liczyć na pomoc redaktora Blomkvist’a, który rozpoczyna swoje dziennikarskie śledztwo, tym razem zaczyna grzebać w prywatnej przeszłości Lisbeth. Mikael odkrywa prawdę, dzięki której Salander ma szansę oczyścić się z zarzutów oraz raz na zawsze rozprawić ze swoją mroczna przeszłością.

 

Jednak nie jest to takie proste, oczyszczenie Lisbeth z zarzutów spowoduje wstrząs w całej Szwecji oraz wywoła panikę w rządzie i jego służbach.

 


przysłano: 3 marca 2019 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca