Muzyka

Ethno Port 2016

 

ETHNO PORT ‒ piąta pora roku nadejdzie po raz dziewiąty 17 czerwca i trwać będzie w naszym mieście przez trzy dni. Poznań stanie się w tym czasie kolorowym portem, miejscem spotkania wielu kultur, korzennych brzmień i różnych tradycji. Do porośniętych trawą nabrzeży Centrum Kultury ZAMEK przybędą załogi złożone z artystów world music.

ETHNO PORT to międzynarodowy festiwal muzyczny organizowany przez Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu prezentujący etniczną muzykę z całego świata. Każdego roku, obok koncertów, w programie festiwalu są także: wykłady, dyskusje, projekcje filmowe, warsztaty muzyczne dla dorosłych i plastyczne dla dzieci, spotkania z artystami, imprezy w klubie festiwalowym oraz wiele otwartych atrakcji-rekreacji dla całych rodzin.

W 2016 roku na trzech scenach odbędzie się piętnaście koncertów, w tym trzy otwarte, plenerowe. Wystąpią artyści pochodzący z różnych obszarów Afryki i Azji oraz kilku krajów europejskich. Nie zabraknie też reprezentacji polskiej muzyki etnicznej.

I choć z pozoru artystów tych różni wiele ‒ geografia, klimat, język, religia, kultura – to jednak znajdują nić porozumienia i wspólny mianownik, jakim jest pasja tworzenia muzyki wypływającej z korzeni. To właśnie world music – gatunek obejmujący niezwykle zróżnicowany wachlarz muzycznych stylów wykorzystujących etniczne komponenty. Definicja to najlepsza, choć nie idealna. Zaledwie krok dzieli ją bowiem od egzotyzowania i idei europocentryzmu, których staramy się unikać, prezentując muzykę zapraszanych wykonawców w jej pełnym kontekście kulturowym, z jednakowym szacunkiem podchodząc do europejskiej, jak i wywodzącej się, z najbardziej egzotycznych dla nas rejonów świata, tradycji.

Podobnie jak podczas poprzednich edycji festiwalu, także i w tym roku przyglądać będziemy się dwóm powiązanym ze sobą zjawiskom obecnym w dzisiejszym świecie: potencjałowi globalnej wymiany i potrzebie poszukiwania tożsamości. Ich przejawy odnaleźć możemy zarówno w odmiennym sposobie podejścia do tradycji muzycznej, w czerpaniu inspiracji z gatunków wywodzących się z różnych kręgów kulturowych, w fuzji różnych stylów dającej nową jakość, czy też w potrzebie identyfikacji z konkretną, dogłębnie poznaną tradycją zapewniającą poczucie przynależności do określonej wspólnoty.

Więcej informacji - na festiwalowej stronie internetowej (www.ethnoport.pl) 


 

KONCERT OTWARCIA:
Vardan Hovanissian & Emre Gültekin „ADANA” (Armenia / Turcja / Belgia)

Niezwykłe spotkanie dwóch wspaniałych osobowości muzycznych, dwóch kultur, dwóch narodów, które dziś dzieli bardzo wiele, choć korzenie mają wspólne.
Vardan Hovanissian uznawany jest za ambasadora duduku - liczącego sobie około 3000 lat drewnianego instrumentu dętego z podwójnym stroikiem, uosabiającego brzmienie
i duszę Armenii. Ponad dekadę temu Hovanissian odnalazł bratnią muzyczną duszę w osobie Emre Gültekina, wirtuoza sazu - lutni z długim gryfem o bardzo subtelnym, harmonicznym brzmieniu. Instrument ten przyjął się w różnych formach w wielu tradycjach muzycznych Wschodu, jednak najpełniejszy wyraz artystycznych możliwości znalazł w muzyce Anatolii.
Łącząca obu artystów przyjaźń pozwoliła im przezwyciężyć uprzedzenia i podziały dzielące ich narody i zaowocowała nagraniem wspólnego albumu „Adana”. Jego tytuł oraz zawartość to nie tylko odniesienie do miasta w którym sto lat temu dokonano masakry Ormian. To również wyraz nadziei obu artystów, że możliwa jest Adana gdzie Turcy i Ormianie żyją w zgodzie, że możliwe jest pojednanie i przyjaźń. Ich muzyka jest harmonijnym splotem ormiańskich i tureckich tekstów, przybranych ciepłą barwą duduku i delikatnym brzmieniem sazu i tanbura. Nie brak w niej także nawiązań do tradycji muzycznych innych krajów regionu czy też Europy a nawet do jazzu. Bogactwo odniesień i inspiracji wypływa z szerokich zainteresowań i doświadczenia obu muzyków, którzy aktywnie angażują się w wiele międzynarodowych projektów (Vardan Hovanissian współpracował m.in. z Yasmin Levy, Emre Gültekin - z Goranem Bregovićem).
https://www.facebook.com/vardanhovemregul/

"Adana” łączy w sobie dwie ekspresyjne tradycje muzyczne, jednocześnie nawiązując do trudnych doświadczeń przeszłości. Gra muzyków jest wyśmienita, tworzy nastrój zadumy i nostalgii sięgając do ludowych melodii, wierszy, i oryginalnych kompozycji... Najwyższa klasa! - The Guardian / The Observer

 

RABASA (Holandia / Wyspy Zielonego Przylądka)
Nazwa zespołu pochodzi od źródła, niedaleko Rui Vaz na Capo Verde. Trzon zespołu stanowią bracia João, Jorge, To i Angelito Ortet pochodzący z Wysp Zielonego Przylądka. Muzyka formacji jest głęboko zakorzeniona w tamtejszej tradycji, słychać w niej także wpływy wielokulturowego Rotterdamu, gdzie w tej chwili mieszkają członkowie grupy. 
http://www.rabasa.nl/
https://www.facebook.com/rabasa.musicadecaboverde/

 

 

CHICUELO  (Hiszpania)

Juan Ignacio Gómez Gorjón „Chicuelo” urodził się w 1968 roku w Barcelonie. Dorastał w rodzinie zafascynowanej tradycyjną muzyką hiszpańską. Kompozytor, reżyser, a przede wszystkim wirtuoz gitary, występuje dziś z najbardziej wybitnymi śpiewakami flamenco. Brał udział w prestiżowych projektach, produkcjach i nagraniach między innymi z Mayte Martinem, Ginesą Ortegą, Miguelem Povedą czy Duquendem. Akompaniował znanym tancerzom, takim jak Eva la Yerbabuena, Sara Baras, Bélen Maya, Joaquín Grilo, Antonia "El Pipa”, Joaquín Cortés, Antonio Canales i Israel Galván. W 2000 roku wydał świetnie przyjętą płytę „Complices”, zawierającą kompozycje artysty, a w 2006 roku wziął udział w nagraniu słynnego albumu „Qawwali Flamenco”, w którym potężna moc sufickiego śpiewu została połączona się z hipnotycznym liryzmem flamenco, harmonijnie zestawiając tradycje Pakistanu i Katalonii.

https://www.facebook.com/juan.gomez.chicuelo/?fref=ts

http://chicuelo.com/

MOH! KOUYATE (Gwinea)

Urodzony w rodzinie griotów Moh! Kouyaté od dzieciństwa wsłuchiwał się w dźwięki muzyki granej w ojczystej Gwinei. Pierwszymi jego mistrzami byli lider zespołu Bembeya Jazz - Sekou Kouyaté oraz występujący u boku Salifa Keity, gitarzysta Ousmane Kouyaté. W młodości wielkie wrażenie wywarł na artyście kontakt z nagraniami Django Reinhardta, BB Kinga i Jimiego Hendrixa, odnalezionymi na albumie George’a Bensona. Inspiracje ich wirtuozerią słychać było już w dokonaniach jego pierwszego zespołu Konakry Cocktail. W 2007 roku artysta zamieszkał w Paryżu, gdzie jego nowy kwartet wydał album „Loundo”, na którym Afryka Zachodnia spotyka się z Deltą Mississippi, a afro beat z funky jazzem. Dynamiczny, pełen dobrej energii koncert zaprezentujemy na bezpłatnej „Scenie na trawie” przed Centrum Kultury ZAMEK.

https://www.facebook.com/Mohmusic/?fref=ts

http://www.mohkouyate.com/

 

 

 

 TAREK ABDALLAH & ADEL SHAMS EL-DIN (Egipt)

„Wasla” – to określenie muzycznego zestawu, różniącego się w poszczególnych rejonach arabskiej tradycji, a jednocześnie nazwa projektu, który zaprezentuje zaproszony na Festiwal duet muzyków.

Urodzeni w Aleksandrii Tarek Abdallah i Adel Shams El Din sięgają do rodzimej odmiany wasla ukształtowanej na przełomie XIX i XX wieku w złotym okresie rozwoju klasycznej suity egipskiej. Uduchowione, mistrzowsko posługujące się tradycyjnym językiem muzyki arabskiej kompozycje, artyści wykonają na bezprogowej lutni arabskiej ‒ oud i małym tamburynie zwanym riqq. Szczególną uwagę zwraca biegłość, z jaką tym drugim, niepozornym instrumentem, posługuje się Adel Shams ElDin, muzyk o bogatym dorobku, nagrywający między innymi z takimi artystami, jak Jean Michel Jarre, Michel Sanchez czy Zakir Hussain. Projekt stworzony przez mieszkających na co dzień w Paryżu muzyków, stał się w ostatnich miesiącach jednym z najbardziej docenianych i wyróżnianych dokonań z gatunku world music.

https://www.facebook.com/tarekabdallah.officiel/?fref=ts

http://www.tarekabdallah.com/

 

 

 

 


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 7 kwietnia 2016 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca