Teatr Powszechny w Warszawie 3 i 4 lipca br. zaprezentuje na swoich scenach dwa spektakle Maxim Gorki Theater z Berlina, jednego z najbardziej innowacyjnych teatrów niemieckich, prekursora nowego, interaktywnego teatru dokumentalnego. Pokazy spektakli „Common Ground” w reżyserii Yael Ronen i „In unserem Namen/W naszym imieniu” w reżyserii Sebastiana Nüblinga odbędą się w ramach Festiwalu Sztuki i Społeczności Miasto Szczęśliwe.
Festiwal Miasto Szczęśliwe ma charakter międzynarodowy – biorą w nim udział artyści i działacze społeczni nie tylko z warszawskiej Pragi, ale także z Niemiec, Belgii, Francji, Włoch i Austrii. Współpraca, uczestnictwo, wolność, demokracja, wartości obywatelskie, niwelowanie podziałów społecznych – wszystkie te tematy nabierają w ostatnim czasie szczególnego znaczenia zarówno w wymiarze lokalnym, jak i globalnym. Właśnie tym wartościom jest dedykowany Festiwal Miasto Szczęśliwe, którego pierwsza edycja, organizowana przez Teatr Powszechny, wpisuje się w plany warszawskiego Zintegrowanego Programu Rewitalizacji Pragi. Nazwa festiwalu nawiązuje do głośnej książki Charlesa Montgomery’ego, w której zajmuje się on tym, jak miasto, jego organizacja i infrastruktura, wpływają na jakość i styl życia mieszkańców.
Festiwal rozpoczął się w maju i potrwa do końca sierpnia br.
Pełny harmonogram wydarzeń realizowanych w ramach Festiwalu na stronie: www.powszechny.com
COMMON GROUND – 3 lipca, 19:00, Scena Duża
reżyseria: Yael Ronen
scenografia: Magda Willi
kostiumy: Lina Jakelski
video: Benjamin Krieg
dramaturg: Irina Szodruch
muzyka: Nils Ostendorf
obsada: Vernesa Berbo, Niels Bormann, Dejan Bućin, Mateja Meded, Jasmina Musić, Orit Nahmias, Aleksandar Radenković
Jugosławia – kraj, który zniknął pośród bratobójczych wojen lat 90-tych. Po raz drugi od 1914 roku Sarajewo stało się centrum tych niekończących się do dziś konfliktów. Wielu jego uczestników uciekło do Berlina - dla pracy, schronienia, innego życia. Jak ci Berlińczycy widzą jugosłowiański konflikt z dzisiejszej perspektywy? Jak dzieci sprawców i ofiar tej wojny współistnieją w Berlinie? Tytułowa „Common Ground” to wspólne sedno, fundament, na którym stoimy. W swoim nowym projekcie Yael Ronen gromadzi aktorów, którzy do Berlina przybyli z Belgradu i Sarajewa, Nowego Sadu i Prijedoru. Jak wygląda ich „wspólna ziemia”? Spektakl przygotowany został przez zespół,
w oparciu o doświadczenie wspólnej wyprawy do Bośni, odbytych tam spotkań z ekspertami
i członkami rodzin aktorów. Teatr staje się przestrzenią dyskusji o winie i karze, o przebaczaniu
i zapominaniu, z pełną świadomością istnienia uprzedzeń, stereotypów i przeciwstawnych narracji.
IN UNSEREM NAMEN/W NASZYM IMIENIU – 4 lipca, 19:30, Scena Mała
reżyseria: Sebastian Nübling
tekst: Sebastian Nübling, Ludwig Haugk i Julia Pustet na motywach „Błagalnic” Ajschylosa, „Podopiecznych” Elfriede Jelinek, 42. Sesji Komisji Wolności Obywatelskich Bundestagu oraz oryginalnych tekstów aktorów
współpraca reżyserska, przygotowanie chóru, muzyka: Lars Wittershagen
scenografia: Magda Willi
wideo: Jesse Jonas Kracht
kostiumy: Ursula Leuenberger
dramaturgia: Ludwig Haugk
współpraca dramaturgiczna, research: Julia Pustet
obsada: Maryam Abu Khaled, Ayham Majid Agha, Tamer Arslan, Elmira Bahrami, Vernesa Berbo, Karim Daoud, Marina Frenk, Mateja Meded, Cynthia Micas, Orit Nahmias, Tim Porath, Dimitrij Schaad, Hasan Taşgın, Thomas Wodianka, Mehmet Yılmaz
„Podopieczni” Elfriede Jelinek rozpoczynają się od gorzkiej konstatacji: „Żyjemy, żyjemy”.
Tekst dramatu jest reakcją noblistki na tragedię, jaka rozegrała się w 2013 roku u wybrzeży śródziemnomorskiej wyspy Lampedusa, a osią centralną - chór uchodźców opiewających swój ratunek. Inspiracją jest chór z „Błagalnic” Ajschylosa, greckiego dramatu opisującego rozterki obywateli Argos, stojących przed wyborem wzięcia w obronę błagających o azyl pięćdziesięciu kobiet z Egiptu lub odmowy tego azylu, celem uniknięcia konfliktu z ich prześladowcami. Chór mówi głosem tych, którzy nie mają swojej reprezentacji, którzy stają się „innymi”. To przeciw tym „innym” budujemy mury i zasieki, kreujemy nowe zasady, zgodnie z którymi poszukiwanie schronienia i obrony traktowane jest jako przestępstwo. Czy zdajemy sobie sprawę z takiego biegu wydarzeń? Czy wiemy jakie decyzje podejmowane są w naszym imieniu?
W „In unserem Namen” reżyser Sebastian Nübling przeplata teksty Jelinek i Aischylosa, poszukując podstaw obecnej sytuacji politycznej. Przestrzeń teatru zmienia się w miejską agorę.
Jak zostać częścią społeczności, która cię nie chce, ale do której prawa przynależności możesz sobie kupić, jeśli cię stać? I co mówi to o tej społeczności?
Zadanie zostało zrealizowane dzięki wsparciu finansowemu Miasta Stołecznego Warszawy w ramach Zintegrowanego Programu Rewitalizacji m.st. Warszawy do 2022 roku.