Muzyka

Koncert THE ANALOGS+PABIEDA,

Koncert zespołu THE ANALOGS z okazji 20 lecia istnienia. Suport PABIEDA.

 

Spółdzielnia Dom Qltury, Burakowska 12, Wola, Warszawa

Wiosną 1995 roku trzej członkowie legendarnej dla polskiej sceny ska grupy DR.CYCOS po raz pierwszy zeszli do znajdującej się w piwnicy klubu “Bronx” sali prób i rozpoczęli pracę nad piosenkami, które w założeniu miały być tradycyjnym punk rockiem. Osobami tymi byli: Marek “Oreł” Adamowicz – gitara, Ziemowit Pawluk – perkusja i Paweł “Piguła” Czekała – bas. Od początku zespół, który w tamtym czasie nie posiadał jeszcze nazwy, idąc za przykładem swoich wspaniałych poprzedników, takich jak THE CLASH, COCK SPARRER czy BUSINESS, określił się jako antyfaszystowski i antyrasistowski (co wydaje się być oczywiste, biorąc pod uwagę fakt, iż cała trójka grała jednocześnie w zespole ska).

Po przygotowaniu muzyki do kilku piosenek rozpoczęły się poszukiwania wokalisty. Pierwszym kandydatem był przyjaciel od awantur i kieliszka, słynny Iwan (Tomek Iwanow). Okazało się jednak, że chory system edukacyjny doprowadził go do takiej niechęci do nauki, że nie był w stanie zapamiętać więcej niż dwie linijki tekstu. Kilka lat później Iwan zginął w wypadku w Londynie…

 

Kolejnym kandydatem był Dominik “Harcerz” Pyrzyna, w tamtych czasach ortodoksyjny punk, który doskonale wcielił się w rolę wokalisty. Po miesiącach prób (początek 1996 roku) zespół był gotowy do nagrania swojego debiutanckiego albumu. Wejście do studia Kakadu – powiększonego na potrzeby sesji o sekretariat znajdującej się po sąsiedzku lokalnej rozgłośni radiowej – zbiegło się z rozmowami z wytwórnią ROCK’N’ROLLER, a właściwie z jej filarem, wieloletnim przyjacielem Piguły, Zdzisławem “Dzidkiem” Jodko, który w ciemno zgodził się wydać materiał nieznanej wówczas nikomu grupy, która tyle co zdążyła nazwać się THE ANALOGS.

 

Nazwę swoja zespół zaczerpnął z nazwy starego, tradycyjnego nośnika, jakim była w czasie początków punk rocka analogowa, winylowa płyta (taka czarna, z dziurką w środku, do odtwarzania jej służył adapter). Dzisiaj ten rodzaj nośnika znów powraca do łask a kilka płyt THE ANALOGS udało się wydać na winylu…

 

Niezwykłe były okoliczności nagrania pierwszego albumu. W jeden weekend do studia weszły dwa zespoły: THE ANALOGS i DR.CYCOS. Pierwszego dnia nagrano muzykę na płyty obydwu grup, a dwa następne dni zostawiono na wokale i miksy. Producentem płyty był Piguła, a realizatorem bardzo pomagający w tamtych czasach zespołowi Artur “Burek” Bursakowski. Podczas nagrywania miała miejsce zabawna sytuacja: Dzidek przyszedł do “studia” ze znanym szczecińskim prezenterem muzyki reggae i ska, Arturem “Tatinkiem” Szyszkowskim, który po wysłuchaniu kilku piosenek nagranych przez THE ANALOGS powiedział: – Fajne, to taki polski GREEN DAY. Oczywiście była to wierutna bzdura…

Zaraz po sesji odbył się wspólny koncert zespołów w klubie KONTRASTY, a niedługo po tym kłopoty Piguły z wymiarem sprawiedliwości, które trwały cztery lata… Wiosną 1996 roku ukazał się na kasecie (wytwórnia ROCK’N’ROLLER nie wydawała wtedy jeszcze płyt CD) debiutancki materiał zespołu, który otrzymał tytuł “Oi! MŁODZIEŻ” i tragiczną okładkę. Nie przeszkadzało to jednak w tym, że album sprzedawał się doskonale.  “Dzieciaki Atakujące Policję”, czy cover THE CLASH “Strzelby Z Brixton” są do dzisiaj stałym punktem koncertów i śpiewa je cała publiczność. Nieobecnego Pigułę zastąpił najpierw Szymon “Sajmon” Gebel, a następnie Artur Szmit. Zespół zagrał kilka koncertów, a wśród nich legendarny w Poznaniu, razem z grupą D.O.A., podczas którego doszło do bójki między fanami THE ANALOGS a resztą publiczności. Kto był winny i jak do tego doszło, ciężko dziś dociec. Wynikiem koncertowych zamieszek była nagonka na zespół, którą przeprowadziła część niezależnej prasy muzycznej, oskarżając grupę o antyfeminizm, seksizm i faszyzm. Zarzuty były idiotyczne i wyssane z palca, ale związany z nimi rozgłos przysporzył kapeli sporej reklamy. W atakach na THE ANALOGS przodowało czołowe pismo anarcho-punkowe PASAŻER, które obecnie zmyło już z twarzy barwy wojenne. Z drugiej strony zespół znalazł wsparcie w piśmie GARAŻ, które właśnie wtedy, po wielu latach przerwy, wznowiło ukazywanie się, a którego wydawcą był i jest do dziś Dzidek (stający się w tamtych czasach niezależnym bonzem w dziedzinie streetpunk i ska). W 1997 roku trzy utwory THE ANALOGS (zespół na okładce występuje pod błędną nazwą ANALOGICS) ukazały się na składance “OI! IT’S A WORLD INVASION 3″ wydanej przez BRONCO BULLFROG RECORDS i STEP-1. Dzidek, zaskoczony i zadowolony z sukcesu jaki odniosła pierwsza płyta THE ANALOGS, nakłonił w 1998 roku zespół do nagrania drugiego albumu, choć ANALOGS w tamtym czasie nie byli w najlepszej kondycji. Oreł zaczął interesować się innym rodzajem muzyki (dzisiaj jest znanym w Polsce muzykiem drum’n’bass’owym), co w znacznym stopniu hamowało robienie nowych piosenek. Materiał z trudem nagrano w tym samym co poprzednio – choć o unowocześnionej nazwie – Kakadoo Studio. Realizatorem był znów Burek, a producentem Dzidek. Większość tekstów napisał przebywający w odosobnieniu Piguła. Choć nowy materiał był dosyć krótki, brzmienie słabe, a duża część płyty to jeszcze raz nagrane utwory z pierwszego albumu, cieszyła się ona dużym zainteresowaniem, ponieważ był to pierwszy tytuł THE ANALOGS dostępny na CD.

 

THE ANALOGS powstali w 1995 roku w Szczecinie i są obecnie jednym z najprężniej działających zespołów polskiej sceny punk/streetpunk. Na swoim koncie posiadają wiele płyt oraz setki koncertów zagranych w Polsce oraz w większości krajów Europy. Rok 2015 to obchody 20 lecia istnienia zespołu i z tej okazji OLDSCHOOL RECORDS przygotował serię koncertów, które odbędą się na terenie całej Polski. Na imprezach THE ANALOGS zagrają swoje największe hity z wszystkich dotychczas wydanych płyt.
Poza koncertami ukaże się również kilka wydawnictw na Cd i LP podsumowujących dotychczasową działalność THE ANALOGS.
Zapraszamy na strony internetowe:
www.analogs.pl
www.oldschool.pl
oraz na FB:
https://www.facebook.com/pages/The-Analogs/128876773843937
https://www.facebook.com/oldschoolpunx

Bilety: 25 zł przed koncertem

Bilety na Kupbilet: 20 zł

 

22 pazdziernika 2015 Spółdzielnia Dom Qltury, Burakowska 12, Wola, Warszawa

Patronat medialny:
Wywrota


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 13 pazdziernika 2015 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca