Wywrota
Jarosław Klebaniuk

Jarosław Klebaniuk

57 Wrocław
77 artykułów 2 teksty 54 komentarze
W pracy naukowej zajmuję się postawami politycznymi. Poza tym działam społecznie w redakcji portalu Lewica.pl. Pisuję też recenzje i teksty publicystyczne. Prowadzę blog w portalu NaTemat. W "Akcencie", "Frazie", "Kresach" i "Lampie" publikowałem…

strony: 1 2 3 »
alfabetycznie chronologicznie

Awatar jako postać przejściowa

„Sala samobójców” to ciekawe kino autorskie za pomocą niebanalnych środków podejmujące problem wyobcowania i braku samoakceptacji. Niezwykła atmosfera i oryginalna estetyka obrazów przekonują do tego filmu.
Jarosław Klebaniuk · 18 marca 2012 · kino ·

Białe koperty

Przedstawienie pozwoliło nabrać dystansu nawet nie do samej katastrofy, lecz do sposobu, w który publicznie się o niej mówi. Pokazało też, że były możliwe inne od oficjalnie proponowanych sposoby przeżywania tamtego wydarzenia – prywatne, subiektywne, indywidulane.
Jarosław Klebaniuk · 13 września 2011 · teatr ·

Biegunki pod skrzydłami Nike

Olga Tokarczuk jest w tej niefortunnej sytuacji, że jako człowiek przerasta własne pisanie. Cokolwiek mianowicie napisze, to nie będzie to tak ciepłe, życzliwe, ciekawe i otwarte jak ona sama. Ot, kolejne literackie skórki zrzucane niczym przez węża. Ale ludzie te wylinki podnoszą, dosyć nawet tłumnie, uważnie oglądają, oceniają, przymierzają, eksponują na wystawach nobliwych, zacnych.
Jarosław Klebaniuk · 5 marca 2011 · literatura · 17 komentarzy

Bogowie i lalki

Do gry wkraczają pełnowymiarowi bogowie i sławni zmarli w młodych ludzkich ciałach. Dziewięcioro studentów Wydziału Lalkarskiego wciela się w postaci, którym literacki żywot nadał Ignacy Karpowicz w „Balladynach i romansach”.
Jarosław Klebaniuk · 18 maja 2012 · teatr · 2 komentarze

Chcę być z Tobą

Przedstawienie utrzymuje uwagę widza gęstym tekstem z charakterystycznym dla Demirskiego przestawnym szykiem i pseudopotocznością. Znakomita, zaangażowana gra i świetne kreowanie wizerunków przez aktorów na kameralnej scenie sprawiało, że widzowie byli bardzo blisko nich.
Jarosław Klebaniuk · 16 maja 2012 · teatr ·

Ciemne kształty drzew

Wydawałoby się, że o faszyzmie niewiele nowego da się napisać. Teatr ma tę przewagę nad literaturą, że dawne teksty może ukazywać w nowych szatach, nakładając wymyślne maski protagonistom i tworząc zapoznane światy od nowa. Marek Fiedor zdaje się dobrze o tym wiedzieć.
Jarosław Klebaniuk · 21 czerwca 2011 · teatr ·

Czar pięknych ciał

Międzywojenna dekadencja wyższych sfer z rewolucją w tle została ukazana przez Witkacego w krzywym zwierciadle. Nieco archaiczna dziś powieść, odkurzona i uwspółcześniona, posłużyła widowisku łączącemu rozrywkę i artystyczną transgresję.
Jarosław Klebaniuk · 23 czerwca 2011 · teatr ·

Dalej nie ma już ucieczki

Szwajcarska wersja Poczekalni genialnie wytworzyła atmosferę emocjonalnej degrengolady. Przedstawienie trwało jednak za długo, by utrzymać widza w napięciu. Nie wypada prosić Krystiana Lupy o skromność, można jednak – o litość.
Jarosław Klebaniuk · 15 pazdziernika 2011 · teatr ·

Diabeł w sercu miasta

Przewrotność spektaklowej fabuły polega na tym, że sposób postępowania uznawany za irracjonalny i kompromitujący dla kościoła rzymskokatolickiego pół wieku temu, obecnie staje się coraz bardziej powszechny.
Jarosław Klebaniuk · 11 sierpnia 2013 · teatr ·

Dostojewski dla szkół

Opryński w swojej interpretacji pokornie podążył za moralizatorską myślą Dostojewskiego. Spektakl, który uratowały ciekawe zabiegi scenograficzne i wykreowanie paru wyrazistych postaci, można polecić konserwatywnym fanom teatru.
Jarosław Klebaniuk · 18 pazdziernika 2011 · teatr ·

Dwa cudeńka Emmy Dante

Piękne układy sceniczne stanowiły prawdziwą teatralną ucztę. Estetyka wyrazistego ruchu i doskonałe opanowanie przestrzeni przez aktorów sprawiały, że poziom artystyczny tych bardzo malarskich przedstawień był niebiańsko wysoki.
Jarosław Klebaniuk · 9 pazdziernika 2011 · teatr ·

Dyżurny anioł uderza w nos. O monodramie Doroty Salamon „Na drodze stoi drzewo”

W ramach Dni Kultury Żydowskiej zobaczyliśmy monodram Doroty Salamon „Na drodze stoi drzewo” według ballad Icka Mangera. Ekspresywny pokaz w dwóch językach łączył elementy poważne z ironicznymi. Poprzedzający go wykład Jacka Andruckiego zawierał podpowiedzi, skąd ta poezja.
Jarosław Klebaniuk · 22 maja 2011 · teatr ·

Dłużej niż do końca życia

Asymetria w relacjach partnerskich stanowi niewątpliwie zaproszenie zarówno do tragedii, jak i do farsy. Po przekroczeniu pewnych granic nie może być jednak ani jednego, ani drugiego.

Asymetria w relacjach partnerskich stanowi niewątpliwie zaproszenie zarówno do tragedii, jak i do farsy. Gdy jedna strona kocha do szaleństwa, druga zaś w wersji lżejszej lekceważy i odpycha,…

Jarosław Klebaniuk · 31 marca 2012 · teatr · 2 komentarze

Kiedy brat zabija siostrę

„Obca” to film o miłości i wykluczeniu. Problem nieakceptacji zachowań, które w zachodniej kulturze uwolnionej z zatruwającego wpływu religii wydają się naturalne, został pokazany z kobiecej perspektywy.
Jarosław Klebaniuk · 23 listopada 2012 · kino · 1 komentarz

Kopcie dół każdego dnia

Zderzenie nieoczekiwanego cierpienia z prymitywnym bezwładem źle pędzonego, pustego życia pozwoliło wydobyć nieoczywiste przesłanie: warto być uważnym na innych, nie krzywdzić ich i nie odrzucać tylko dlatego, że nie należą do naszego światka.
Jarosław Klebaniuk · 29 września 2012 · teatr ·

Krach bez emocji

W warstwie estetycznej film nie budzi wątpliwości – to dzieło ponadprzeciętne. Jednak narracyjnie, a także pod względem oryginalności przesłania rozczarowuje. Pozostawia obojętnym wobec nieobojętnego tematu, a to nie najlepsza rekomendacja.
Jarosław Klebaniuk · 26 grudnia 2011 · kino ·

Krzyk w słodkim dymie

Szybkie przemieszczanie się między literackimi rejestrami i trybami gry, sprawność ruchowa i wokalna, a także niezła koordynacja sprawiły, że aktorom i akompaniatorom należą się słowa uznania.
Jarosław Klebaniuk · 28 marca 2012 · teatr ·

Kto kogo

Przedstawienie nie dostarczyło napięcia i zawieszenia, którego można by się spodziewać po sensacyjnej akcji. Trudno przy tym rozstrzygnąć, czy zawiniła słabość utworu, ułomność reżyserii czy też po prostu brak przekonania aktorów do granego tekstu.
Jarosław Klebaniuk · 14 września 2011 · teatr ·

Martwi mają lepiej

Urodziny kojarzą się z zabawą, ale i z koniecznością przestrzegania konwenansów. „Urodziny Taty” Ad Spectatores złamały zasady logiki, obowiązującą w teatrze normę gry na scenie, ale z zabawy nie zrezygnowały.
Jarosław Klebaniuk · 20 marca 2011 · teatr ·

Małżeństwo po gwałcie. Mizoandryczny film psychologiczny

Znakomite kreacje aktorskie, zwłaszcza Julii Kijowskiej, magnetyczne zdjęcia, większość w bliskim planie, rosnące napięcie i wyjątkowo ważny problem poruszony w opowieści – oto największe zalety „Miłości” w reżyserii Sławomira Fabickiego.
Jarosław Klebaniuk · 17 marca 2013 · kino · 1 komentarz

Męczeństwo kur w czasach wojny

Zgrzebność, wulgarność, prymitywizm zamiast wysublimowania, podniosłości i patriotyzmu – oto, co Różewicz proponuje, a lubelscy aktorzy grają tak, że aż nie chce się oglądać. W tym przypadku jest to jednak komplement – ohyda wojennego życia ma budzić obrzydzenie i antypatię. I wzbudziła.
Jarosław Klebaniuk · 11 czerwca 2011 · teatr ·

Między bańkami Szewce. „System” w Ad Spectatores

Zagrany w cyklu Scena Inicjatyw Aktorskich spektakl nie zachwycił. Niby były w nim pomysły, było antysystemowe przesłanie, była duża dawka absurdalnego humoru, zwłaszcza słownego, była bardzo ciekawa scenografia. Jednak wiwisekcje wyrazów i fraz, choć świadczące o dużym wyczuleniu autora na brzmienie języka, wydawały się chwilami sztuką dla sztuki. Wytwarzały opary absurdu, które nie zawsze miały co spowić.
Jarosław Klebaniuk · 6 marca 2011 · teatr ·

Miłość nie zna granic

„Gastronomia”, choć zrobiona lekko i z humorem, jest pantomimą (…) pełnokrwistą, mięsną. Zarówno sam pomysł, jak i doskonałość jego realizacji aż proszą się o ciąg dalszy. Osobiście miła byłaby mi wegetariańska wariacja na temat stworzenia jadalnej kobiety.
Jarosław Klebaniuk · 5 czerwca 2011 · teatr · 1 komentarz

Nie pytaj, komu robią sekcję

W „Hemofilii” rzeczy dzieją się z niesłychaną wprost plastycznością. W ciasnym hotelowym pokoju zmieściło się wiele rozległych scen. Eksperyment formalny udał się w pełni.

Chcielibyście coś zobaczyć w teatrze? Chodzicie, żeby zobaczyć przystojnych aktorów, piękne aktorki w nieoczekiwanych charakteryzacjach, wymyślnych strojach, kręcące się w…

Jarosław Klebaniuk · 19 lutego 2012 · teatr ·

Niedyskretny urok władzy

Autorski spektakl Agaty Dudy-Gracz to feeria pomysłów, bardzo wyraziste postawienie krytycznych tez, niekiedy wręcz szarżowanie teatralnymi środkami wyrazu. Oddanie głosu maluczkiemu z samego dołu hierarchii społecznej otworzyło oryginalną perspektywę postrzegania starego problemu władzy i posłuszeństwa.
Jarosław Klebaniuk · 3 lutego 2012 · teatr ·



strony: 1 2 3 »

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca