Film

Werdykt Jury 11. Festiwalu AfryKamera

Festiwal AfryKamera film. muzyka. życie. 

 

Werdykt Jury 11. Festiwalu AfryKamera.

 

 

Ogłaszamy werdykt jury 11. Festiwalu AfryKamera. Najlepszym filmem pełnometrażowym jury uznało obraz „Hedi” reż. Mohamet Ben Attia, debiut tunezyjskiego reżysera opowiadający o Tunezji 5 lat po rewolucji. W kategorii Najlepszy Dokument zwycięzcą został film „Matka nienarodzonych” w reż. Nadine Salib, przejmujący portret Egiptu, do którego rewolucja nie dotarła. Najlepszym filmem polskim wybrano „Karty pamięci” reż. Piotr Cieplak, który stawia pytania o zachodnie spojrzenie na Afrykę, natomiast zwycięzcą Konkursu Krótkich Metraży został „Posłuchaj” reż. Rungani Nyoni, Hamy Ramezan.

 

Festiwal AfryKamera wciąż trwa w Łodzi i Poznaniu. W Białymstoku odbędzie się w dniach 6-8 maja. Po zebraniu głosów widzów ze wszystkich miast, ogłosimy laureata Nagrody Publiczności. Tradycyjnie już w wakacje będzie można obejrzeć najciekawsze tytuły tegorocznej edycji AfryKamery na Art Naif Festiwal w Katowicach.

Przedstawiam werdykt jury wszystkich konkursów wraz z uzasadnieniem:

 

JURY FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH: Lizelle Bisschoff, Anna Serdiukow, Adam Warzyszyński

ZWYCIĘZCA: Posłuchaj / Kuuntele, reż. Rungani Nyoni, Hamy Ramezan

UZASADNIENIE: Zwycięski film to prosty, a zarazem potężny krótki metraż, któremu udaje się nawiązać silną więź emocjonalną między publicznością, a głównym bohaterem. Ten klasyczny dramat odzwierciedla stan ludzkości, a zarazem przemawia na tematy ważne, a zarazem naglące.

 

 

WYRÓŻNIENIE: Wiosenne kwiaty / Ngish Rbii, reż. Intissar Belaid

UZASADNIENIE: Wyróżnienie przekazujemy wzruszającemu krótkiemu metrażowy, który przekazuje opowieść oczami dziecka. Stylistycznie innowacyjny, korzysta z wywiadów z dziećmi, ujęciami scen rewolucji oraz animacji klatkowej.

 

 

JURY FILMÓW DOKUMENTALNYCH: Nicholas Lory, Konrad Piskała, Janek Simon

KATEGORIA: NAJLEPSZY FILM POLSKI

ZWYCIĘZCA: Karty pamięci / Memory Cards, reż. Piotr Cieplak

UZASADNIENIE: Za postawienie problemu odnośnie postrzegania i prezentacji Afryki w filmie.

 

 

 

KATEGORIA: NAJLEPSZY DOKUMENT

ZWYCIĘZCA: „Matka nienarodzonych” / Um Ghayeb, reż. Nadine Salib

UZASADNIENIE: Reżyserka za pomocą losów jednej postaci pokazała nam nie tylko życie kobiet na egipskiej wsi, ale stworzyła uniwersalną opowieść o sensie życia, cierpieniu, potrzebie macierzyństwa. Zrozumiała jest zarówno dla odbiorcy z Polski jak i w Egipcie. Moim zdaniem szczególnie ważna w kontekście naszej polskiej dyskusji, np. o in vitro.

 

JURY FILMÓW FABULARNYCH: Joanna Kos Krauze, Grzegorz Pieńkowski, Andrzej Werner

KATEGORIA: NAJLEPSZA FABUŁA

ZWYCIĘZCA: HEDI, reż. Mohamet Ben Attia

Tytułowy Hedi to wykształcony, młody człowiek, który godzi się, by jego życie osobiste zostało z góry zaplanowane. Mężczyznę poznajemy w momencie, gdy przygotowuje się do ślubu z wybraną przez rodziców dziewczyną. Jednak na tydzień przed aranżowanym ślubem poznaje wyzwoloną kobietę, w której zakochuje się, co powoduje przewartościowanie jego życia. Jest to przełomowy dla kraju, a zarazem niezwykle dojrzały obraz debiutanta, będący alegorią rewolucji. Przepełniona ambiwalencją wizja Ben Atti zachwyciła Meryl Streep, Małgorzatę Szumowską i resztę jurorów tegorocznego festiwalu w Berlinie. „Hedi” wyjechał ze stolicy Niemiec z nagrodami za najlepszy debiut oraz kreację Majda Mastoury, który brawurowo wcielił się w tytułowego bohatera.

 


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 26 kwietnia 2016 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca