Literatura

Laura Riding: „Obroty cudów” i „Korona dla Hansa Andersena”

Do księgarń w całej Polsce trafiły właśnie dwie książki Laury (Riding) Jackson w tłumaczeniach Julii Fiedorczuk. Pierwsza z nich nosi tytuł „Obroty cudów” i stanowi wybór wierszy i esejów Amerykanki, drugi zaś to zbiór opowiadań pt. „Korona dla Hansa Andersena”. Wydawcą obu książek jest wrocławskie Biuro Literackie.

 

„Twórczość (Riding) Jackson dotyka wszystkich najważniejszych dylematów ludzkich. Choć nie chciała być nazywana feministką, w swoim pisarstwie prześwietliła problem relacji pomiędzy płciami z niespotykaną wcześniej jasnością, diagnozując, iż tylko odzyskanie kobiecości jako wartości pozytywnej i koniecznej może przywrócić światu równowagę duchową” - pisze Julia Fiedorczuk.

Tłumaczka wskazuje także na znaczenie Jackson dla ekokrytyki: „Chociaż nie używała słowa ekologia, w jej książkach, a także w jej niezwykle skromnym stylu życia bez trudu dostrzegamy głęboką świadomość związków pomiędzy istotami ludzkimi, a ich materialnym otoczeniem. Intelektualny rygor pisarstwa (Riding) Jackson wymaga czasem od czytelników dużego wysiłku: warto podjąć ten wysiłek. Nagrodą jest mądrość”.

 

Laura (Riding) Jackson (1901-1991) całe życie poświęciła badaniom nad językiem i jego miejscem w ludzkim świecie duchowym. W latach czterdziestych, zawiedziona poezją, uznała, że potrzebny jest namysł nad samymi fundamentami języka, jako że ludzkie związki ze słowami uległy degeneracji, co doprowadziło ludzkość na krawędź egzystencjalnej katastrofy.

 

Odporna na intelektualne mody i morderczo pracowita, spędziła ostatnie półwiecze swojego życia pracując nad nowym słownikiem języka angielskiego - niestety ten projekt nigdy nie został do końca zrealizowany - i niestrudzenie tłumacząc, na tysiącach stron, dlaczego aktualny kierunek rozwoju ludzkiej myśli skazany jest na niepowodzenie.

 

Styczniowe premiery „Korony dla Hansa Andersena” i „Obrotów cudów” to kolejna po publikacji „Wierszy, poematów i Pieśni” Ezry Pounda odsłona projektu „Głos Ameryki w Porcie”. Poeci zza oceanu (w tym Laurie Anderson i Edmund White) będą też bohaterami kwietniowej, siedemnastej już edycji Portu Literackiego (20-22.04.2012).

 

Obie książki znaleźć można we wszystkich Empikach oraz dobrych księgarniach w całej Polsce. Dystrybucję wydawnictw prowadzą m.in. hurtownie Azymut, Platon, Matras oraz Olesiejuk. Publikacje Laura (Riding) Jackson zamawiać można także w nowej księgarni internetowej poezjem.pl.


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 14 maja 2011 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca