Literatura

Rok Krystyny Miłobędzkiej

Rok 2012 upłynie w polskiej literaturze pod znakiem kończącej w czerwcu 80 lat Krystyny Miłobędzkiej. Czy będą to równie okazałe obchody jak te, które w minionych dwunastu miesiącach związane były z urodzinami Tadeusza Różewicza? Wśród kilku książkowych publikacji, obok zapowiadanych już przez Biuro Literackie „Dwunastu wierszy w kolorze”, ukażą się wszystkie dramaty autorki zebrane z zbiorze „Gdzie baba siała mak”.

 

Krystyna Miłobędzka należy do najważniejszych polskich pisarek. Wśród jej bogatego i różnorodnego dorobku znajdziemy także dramaty, od kilku dekad wystawiane na deskach wielu polskich teatrów. „Gdzie baba siała mak” zbierze w jednej książce wszystkie sztuki Miłobędzkiej. Oprócz publikowanych wcześniej utworów w zbiorze znajdziemy jeden całkowicie premierowy, dotąd jeszcze niewystawiany.

 

Autorka „gubionych” zdaje się doskonale znać psychikę dzieci, do których kieruje wiele ze swoich utworów scenicznych. Skupia się nie tylko na tekście, ale też na obszernych didaskaliach, dzięki którym świat przedstawiony zdaje się być bardziej uporządkowany, obrazowy i namacalny, pobudza wyobraźnię i jednocześnie uczy. Postacie wolne są od wszelkich stereotypów. To wytwory wyobraźni, które epatują czytelnika - posługują się tajemniczymi zwrotami, są intrygujące.

 

Dramaty Krystyny Miłobędzkiej były wielokrotnie wystawiane przez teatry krajowe i zagraniczne, zawsze z wielkim powodzeniem. Ich realizacją zajmował się choćby poznański Teatr Lalki i Autora „Marcinek”. Jedną ze sztuk („Ojczyzna”) w 2001 roku wystawiło także Biuro Literackie angażując do spektaklu m.in. Przemysława Bluszcza. To właśnie dzięki Miłobędzkiej mamy teraz grę słowną „Siała baba mak”, którą zna dziś dosłownie każdy.

 

„Gdzie baba siała mak” będzie już dziesiątą książką autorki w Biurze Literackim. Wcześniej ukazały się: „wszystkowiersze” (2000), „Przesuwanka” (2003), „Po krzyku” (2004), „zbierane (1960-2005)” (2006), „gubione” (2008), „W widnokręgu Odmieńca. teatr, dziecko, kosmogonia” (2008), „szare światło” (2009), „znikam jestem” (2010) i „Dwie rozmowy. Oak Park - Puszczykowo - Oak Park” (2011).

 

Krystyna Miłobędzka publikując od przeszło pół wieku na trwałe zapisała się w historii rodzimej literatury, stając się jednym z jej symboli. Laureatka nagród: im. Barbary Sadowskiej (1992), Fundacji Kultury (1993), Ministra Kultury (2001), Czterech Kolumn (2003), Prezydenta Wrocławia (2004), Nagrody Artystycznej Miasta Poznania (2009) oraz Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius (2009).

 

Partnerem Biura Literackiego w realizacji obchodów Roku Różewicza będzie Miasta Wrocław. Obok specjalnego benefisu autorki podczas 17. edycji Portu Literackiego, finału konkursu filmowego Nakręć wiersz Miłobędzkiej, publikacji kilku książek powstanie także film o twórczości uznawanej przez wielu najwybitniejszej współczesnej polskiej poetce.

 

 

 

 

 

WKRÓTCE W BIURZE LITERACKIM

Krystyna MIŁOBĘDZKA 12 wierszy w kolorze >>>
http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro/biuro.php?site=1B0&news_ID=2011-11-08

Dariusz SUSKA Duchy dni >>>
http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro?site=1B0&news_ID=2011-11-15

Edmund WHITE Zuch >>>
http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro?site=1B0&news_ID=2011-11-22

Władysław SEBYŁA Dialog w ciemności >>>
http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro?site=1B0&news_ID=2011-12-20

Jane BOWLES Dwie poważne damy. W letnim domku >>>
http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro?site=1B0&news_ID=2012-01-03

Justyna BARGIELSKA Bach for my babe>>>
http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro?site=1B0&news_ID=2012-01-17

Jerzy JARNIEWICZ 6 poetek irlandzkich>>>
http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro?site=1B0&news_ID=2012-01-24


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 19 maja 2011 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca