Literatura

„Hotel de Dream” Edmunda White'a

„Hotel de Dream” Edmunda White’a to druga, obok „Zucha”, powieść autora, którą Biuro Literackie proponuje w ostatnich tygodniach polskim czytelnikom. W niedługim czasie pojawi się także w księgarniach „Zapominanie Eleny”. Autor, którego twórczość odcisnęła swoje piętno na kulturze dwudziestego wieku, będzie gościem festiwalu Port Literacki w kwietniu tego roku.

 

„Opisy nowojorskich złodziei, włóczęgów i dziwek są tak realistyczne, że potrafią wywołać mdłości” - napisał o „Hotelu de Dream” recenzent „The New York Times”. Fabuła powieści rozgrywa się w dziewiętnastym wieku i przesycona jest naturalistycznym obrazowaniem, które mimowolnie przywołuje w pamięci najlepsze dzieła Oscara Wilde'a. Nie brak tam również tak charakterystycznego dla White'a zaangażowania politycznego.

 

„Niemal cała proza, którą lubię czytać, i cała proza, którą sam piszę, jest w pewnym sensie polityczna. Dynamika napięć pomiędzy różnymi grupami społecznymi walczącymi o władzę, walka o wysoką pozycję w obrębie jednej grupy, dominacja w związku dwojga ludzi, nawet wszechwładna świadomość zniewolenia - pod takimi postaciami polityka była trwałym tematem mojego pisarstwa” - twierdzi White.

 

Autorami przekładu „Hotelu de Dream” są Jacek Dehnel i Piotr Tarczyński, a oprawę graficzną książki zapewni brytyjski fotograf Anthony Gayton, którego praca ozdobiła także okładkę dopiero co wydanego „Zucha”. Dla Jacka Dehnela będzie to już trzecia translatorska książka w Biurze Literackim po zbiorach Philipa Larkina i Kārlisa Vērdiņša.

 

Edmund White jest prekursorem i symbolem literatury gejowskiej. Jego książki, zawierające werystyczne sceny seksu, często prowokowały, ale jednocześnie zwracały uwagę czytelników i krytyki na pomijane do tej pory w literaturze i sztuce wątki dotyczące mniejszości seksualnych.

 

Jest również aktywnym działaczem społecznym. Silnie angażuje się w walkę z AIDS oraz o prawa mniejszości seksualnych, współtworząc nieformalne stowarzyszenie pisarzy gejowskich Fioletowe Pióro. Od 1997 roku pozostaje członkiem Amerykańskiej Akademii Sztuki i Literatury, która piętnaście lat wcześniej nagrodziła go za „Zucha”.

 

Autor będzie gościem specjalnym 17. Portu Literackiego. Impreza rozpocznie się we Wrocławiu 20 kwietnia i potrwa trzy dni. Wśród najważniejszych wydarzeń znajdą się premiery aż jedenastu książek wybitnych amerykańskich poetów i prozaików w tym Laurie Anderson, która także zawinie w tym roku do Portu.

 

Wkrótce w Biurze Literackim

Krystyna MIŁOBĘDZKA: dwanaście wierszy w kolorze >>>
http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro/biuro.php?site=1B0&news_ID=2011-11-08

 

Justyna BARGIELSKA: Bach for my baby >>>
http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro?site=1B0&news_ID=2012-01-17

 

Jerzy JARNIEWICZ: Sześć poetek irlandzkich >>>
http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro?site=1B0&news_ID=2012-01-24

 

Krystyna MIŁOBĘDZKA: Gdzie baba siała mak >>>
http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro?site=1B0&news_ID=2012-01-31

 

James SCHUYLER: Trzy poematy >>>
http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro?site=1B0&news_ID=2012-02-07

 

John CAGE: Przeludnienie i sztuka >>>
http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro?site=1B0&news_ID=2012-02-07

 

ANTOLOGIA Połów. Poetyckie debiuty 2011 >>>
http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro?site=1B0&news_ID=2012-02-17


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 26 maja 2011 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca