Wywrota

Sprawne hamulce w samochodzie

Układ hamulcowy jest zdecydowanie jednym z najbardziej istotnych systemów w pojazdach mechanicznych. O ile nikogo nie trzeba przekonywać co do znaczenia roli, jaką pełni, o tyle z dbałością o jego sprawność bywa już różnie. Mechanicy chętnie dzielą się opisami przypadków skrajnego wyeksploatowania elementów hamulcowych. Często te opowieści budzą śmiech, częściej jednak jeżą włos na głowie.

Konieczny zdrowy rozsądek

Producenci starają się rozpieszczać kierowców, oferując coraz dłuższe okresy między przeglądami, czy też sugerując coraz większe przebiegi pomiędzy kolejnymi wymianami oleju. Pomijając kwestię zasadności takich zachowań, z pewnością nie wpływają one na wzrost świadomości wśród użytkowników. Opinia “przecież jeździ, więc nie będę zaglądał” cieszy się niesłabnącą popularnością. I być może to właśnie tu znajdują się źródła historii o klientach, którzy przyjeżdżają do warsztatu na lawecie, bo ich klocki hamulcowe przestały istnieć - dosłownie.

Zachowanie takie jest oczywiście skrajnie nieodpowiedzialne. Pozorna oszczędność bazująca na próbie przejechania jeszcze kilkudziesięciu kilometrów, pomimo piekielnych zgrzytów dochodzących z okolic tarcz hamulcowych, to modelowy przykład braku zdrowego rozsądku. Przed wymianą i tak nie uciekniemy, a zużyty ponad normę klocek, w błyskawicznym tempie degraduje powierzchnię tarczy hamulcowej. Dodatkowe wydatki są jednak niczym wobec ryzyka, jakie niesie z sobą poruszanie się samochodem o niesprawnym układzie hamulcowym. Pewne i kontrolowane zatrzymanie kilku ton stali, to gwarancja bezpiecznego poruszania się po drogach.

Hamulce kiedyś i dziś

Co ciekawe, zasada działania klocków hamulcowych jest bardzo prosta i nie zmieniła się od czasu ich upowszechnienia w wozach konnych. Wówczas drewniany klocek, poruszany dźwignią, dociskał obręcz koła i poprzez wzrastające tarcie wyhamowywał ruch obrotowy. Rozwój technologii spowodował zastąpienie drewna materiałami dużo wytrzymalszymi, a dźwignia ustąpiła miejsca zaawansowanym systemom hydraulicznym, ale sama idea bazująca na efekcie tarcia pozostała bez zmian.

Nie bez znaczenia jest fakt, że w parze z rozwojem materiałów ciernych, stosowanych przy konstrukcji klocków hamulcowych, rozwijały się pozostałe dziedziny branży motoryzacyjnej. Wydajność współczesnych klocków jest nieporównywalnie większa w stosunku do ich pierwowzorów, ale z drugiej strony większa jest również masa, jak i prędkości poruszających się pojazdów.

Z wymianą klocków nie warto czekać do ostatniej chwili - nie tylko nie unikniemy wydatku, ale taką pozorną oszczędnością możemy go zwielokrotnić. Przede wszystkim jednak pomyślmy o bezpieczeństwie tak własnym, jak i innych użytkowników dróg.


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
źródło: 777
przysłano: 14 stycznia 2019 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca