Certyfikacja ISO 9001 – podstawowe informacje i założenia

ISO 9001 to międzynarodowy standard systemu zarządzania jakością (QMS). Aby uzyskać certyfikat ISO 9001, firma musi spełniać wymagania określone przez normę. Ma to na celu pomóc firmom na wielu poziomach, w tym skoncentrować się na wymaganiach klientów, poprawić przywództwo w firmie, a także znaleźć sposoby ciągłego doskonalenia. Jakie są najważniejsze założenia, jakie niesie ze sobą certyfikacja ISO 9001?

Zbiór norm

W rodzinie norm ISO 9000 istnieje kilka różnych dokumentów, ale certyfikacja ISO 9001 jest jedynym standardem w tej serii, który wymaga skontrolowania przez firmę zewnętrzną. Zazwyczaj cała organizacja będzie starała się o certyfikację, ale zakres systemu zarządzania jakością może być dostosowany w celu poprawy wydajności w konkretnym zakładzie lub dziale.

Standardy w rodzinie ISO 9000 obejmują:

  • ISO 9001:2008 – określa wymagania systemu zarządzania jakością;
  • ISO 9000:2005 – obejmuje podstawowe pojęcia i nazewnictwo;
  • ISO 9004:2009 – koncentruje się na tym, jak sprawić, aby system zarządzania jakością był bardziej wydajny i skuteczny;
  • ISO 19011:2011 – opisuje wytyczne dotyczące wewnętrznych i zewnętrznych audytów systemów zarządzania jakością.

Ważne! Aktualnie obowiązuje wersja ISO 9001:2015, która została opublikowana we wrześniu 2015 r.

Czego dotyczy certyfikacja ISO 9001?

Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że certyfikacja ISO 9001 jest dostępna dla bardzo rozległej grupy przedsiębiorstw. Mogą być to zarówno zakłady jednoosobowe, jak również zatrudniające tysiące pracowników. Nie ma też znaczenia, czy firma działa w branży usługowej, rządowej, konsultingowej lub produkcyjnej. ISO 9001 świadczy o sprawnym, efektywnym i wydajnym systemie zarządzania jakością, a ten może być uzyskany na wielu poziomach. Koncentruje się nie na końcowym produkcie i wynikach, a na procesach, jakie do nich prowadzą.

Firmy zainteresowane korzyściami, jakie daje certyfikacja ISO 9001, więcej informacji znajdą na stronie https://www.bureauveritas.pl/home/about-us/our-business/certification/management-systems/quality.

Ważne jest również to, że certyfikat nie jest przypisany na osobę, a na organizację.


źródło: 777
przysłano: 10 maja 2019 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość


lub tradycyjnie
login lub email
hasło