Teatr

Opera rara 2020

23, 26, 28, 30 stycznia 2020

Teatr im. J. Słowackiego

  1. Rossini „Sigismondo” Krystian Lada reżyseria 

Capella Cracoviensis, Jan Tomasz Adamus dyrygent 

Tytuł opery Rossiniego „Sigismondo”, czyli „Zygmunt”, której akcja dzieje się w otoczeniu pewnego polskiego monarchy, każe myśleć o Zygmuncie Starym, Zygmuncie Auguście czy Zygmuncie III Wazie jako jej głównym bohaterze. Librecista jednak, zamiast fabularyzować wątki z biografii autentycznych władców, stworzył postać fikcyjnego piastowskiego króla panującego w kraju ze stolicą w Gnieźnie. Pełne wirtuozerii i wokalnych fajerwerków dzieło z 1814 roku zostanie pokazane w Polsce po raz pierwszy, a wyreżyseruje je Krystian Lada, laureat nagrody MORTIER Next Generation przyznawanej co dwa lata młodemu artyście, który u progu kariery dowiódł już wyjątkowego talentu. Capellę Cracoviensis poprowadzi Jan Tomasz Adamus, zaś w obsadzie szereg gwiazd na czele z wybitnym kontratenorem Franco Fagiolim w roli tytułowej.

24, 25 stycznia 2020

MOS

  1. Zimmermann „Weisse Rose”, Anna Drescher reżyseria

Sinfonie Orchester Biel Solothurn, Kaspar Zehnder dyrygent

Do muzycznego opracowania historii Białej Róży, niemieckiej grupy antynazistowskiego oporu, Udo Zimmermann podchodził trzykrotnie. W 1967 roku napisał operę do libretta swojego brata Ingo Zimmermanna, której kolejną wersję opracował już w roku następnym. Przy okazji inscenizacji w Operze Hamburskiej w 1986 roku miał dokonać nowych przeróbek, zamiast tego postanowił jednak skomponować nową operę na ten sam temat, tym razem do libretta Wolfganga Willaschka. Powstał utwór zupełnie inny: pozbawiony fabuły i skupiony na wewnętrznych przeżyciach dwojga protagonistów – rodzeństwa Schollów – na chwilę przed ich śmiercią. Inscenizacja prezentowana na Festiwalu Opera Rara miała swoją premierę w Theater Orchester Biel Solothurn, a jej autorka Anna Drescher otrzymała za nią w 2015 roku nagrodę Europejskiego Konkursu Reżyserii Operowej oraz nagrodę dla najlepszego spektaklu Festiwalu Operowego Armel. Zagra Sinfonie Orchester Biel Solothurn pod batutą Kaspara Zehndera.

31 stycznia, 1 lutego 2020

Cricoteka

  1. Głowicka, „Unknown, I Live With You”, Krystian Lada reżyseria 

The Airport Society, Pedro Beriso dyrygent 

Opera-performans czy opera-instalacja, jak sami twórcy nazywają „Unknown, I Live With You”, została zainspirowana wierszami afgańskich poetek – osobistymi wypowiedziami, w których ich głos nie jest skrępowany ani zniekształcony przez mężów, ojców, braci, krewnych czy media. Autorki – Roya, Meena Z., Fattemah AH and Freshta – wzięły udział w Afghan Women’s Writing Project, powołanym, aby zachęcać kobiety w Afganistanie do wyrażania się poprzez słowo i opowiadanie własnych historii. Większość z nich uczestniczyła w przedsięwzięciu potajemnie. Ich poezja, surowa i nierzadko wstrząsająca, przekazuje uniwersalną prawdę o życiu kobiet pragnących wolności w skrajnie patriarchalnym społeczeństwie. Instalacja – rozpisana na trójkę śpiewaków, kwartet smyczkowy, elektronikę i tancerzy (nad wykonaniem całości pieczę sprawuje hiszpański dyrygent Pedro Beriso) – jest wspólnym dziełem reżysera Krystiana Lady i kompozytorki Katarzyny Głowickiej.

7, 10, 11, 13 lutego 2020

MOCAK 

  1. Monteverdi, T. Rożynek „Balet Pań Niewdzięcznych”, Magdalena Szpecht reżyseria 

Capella Cracoviensis, Marcin Świątkiewicz klawesyn

„Balet Pań Niewdzięcznych” („Il ballo delle Ingrate”) to w twórczości Monteverdiego utwór wyjątkowy. Utrzymany w konwencji francuskich ballets de cour powstał na wesele syna księcia Vincenza Gonzagi i stanowi rodzaj przewrotnego moralitetu, w którym antyczni bogowie Wenus, Amor i Pluton napominają kobiety „niewdzięczne”, czyli te, które gardzą miłością, by korzystały z życia i kochały namiętnie, bo inaczej czeka je ponury los w piekielnych czeluściach. W krakowskim spektaklu dzieło Monteverdiego zostanie uzupełnione kompozycjami młodej polskiej twórczyni Teoniki Rożynek. O jej muzyce pisano, że „ma w sobie moc kreowania obrazów” i „wydaje się wyrzeźbiona wprost w materii brzmieniowej”, a kinomani mogą ją kojarzyć ze ścieżki dźwiękowej do nagradzanego filmu „Wieża. Jasny dzień” Jagody Szelc. Spektakl wyreżyseruje Magda Szpecht, należąca do tego samego pokolenia co kompozytorka. Tym razem Capellę Cracoviensis poprowadzi jeden z najciekawszych polskich klawesynistów – Marcin Świątkiewicz.

8, 9, 12, 14 lutego 2020

Teatr Łaźnia Nowa 

  1. Dvořák „Vanda”, Karolina Sofulak reżyseria 

Sinfonietta Cracovia, Jurek Dybał dyrygent 

Kolejne ciekawe „polonicum” w programie Festiwalu Opera Rara. Nie ma chyba osoby, która ukończywszy polską podstawówkę, nie słyszała legendy o Wandzie, co nie chciała Niemca. Tę właśnie historię obrali za punkt wyjścia libreciści opery Antonína Dvořáka. Niechęć w stosunkach polsko-germańskich ma u nich źródło w konflikcie religijnym. Królowa Wanda jest wierną wyznawczynią słowiańskich bogów i nie zgadza się na przyjęcie oświadczyn niemieckiego księcia, a wraz z nimi chrześcijaństwa, któremu lud jest nieprzychylny. Odmalowana zostaje jako dzielna przywódczyni, która rzuca się do Wisły, bo poprzysięgła wcześniej bóstwom, że poświęci życie w zamian za zwycięstwo nad wrogą armią. Reżyserii rzadko wystawianej opery czeskiego romantyka podejmie się Karolina Sofulak. Laureatka Europejskiego Konkursu Reżyserii Operowej zrealizowała w Polsce głośnego „Fausta” Gounoda (Teatr Wielki w Poznaniu), pracuje jednak głównie za granicą, m.in w Royal Opera House, English National Opera, Opera Holland Park czy Opéra National de Bordeaux. Z niełatwą i bogatą partyturą zmierzą się Sinfonietta Cracovia oraz prowadzący orkiestrę Jurek Dybał.

A. Dvorak „Vanda"

bilety niedostępne KRAKÓW
Teatr Łaźnia Nowa 2020-02-14
od: 23 stycznia 2020
do: 14 lutego 2020

Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
źródło: eventim
przysłano: 31 pazdziernika 2019 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca