Fabryka znaczenia

Płyta smakuje jak dobrze skrojona opowieść. Choć niepokoi, wiemy przy tym, że koniec nie przyniesie nam rozczarowania.

 

 

 

Aufgang to nie muzyka okolicznościowa, lecz niepokój przed podróżą pociągiem, samolotem, rowerem albo statkiem kosmicznym. Ruch: tu liczą się trakcje i autostrady, tunele i mosty, polne drogi i wiadukty, przestrzeń, którą się przecina, nie cel.

 

    Aufgang to trio: pianiści Rami Khalifé i Francesco Tristano oraz perkusista Aymeric Westrich. Ich debiutancka płyta, złożona z dziewięciu kawałków, zatytułowana po prostu: Aufgang, ukazała się pod koniec 2009 roku. Jak przystało na dobrą historię mamy tu wszystkie potrzebne warstwy.

 

    I tak: na tło składają się dźwięki rodem z wielkiej, opuszczonej fabryki, w której przemoczenie i przeciąg wywołują duchy z każdego kąta. W zakamarkach czekają zagadki, daleko im jednak od klimatu taniej sensacji. Channel 8 czy 3 Vitesses bliższe są prozie Kafki, jak niezliczone korytarze czy gabinety luster, gdzie rozwiązanie prowadzi do kolejnych pytań, a co za tym idzie: ciągłego poszukiwania. Bohaterem jest łącząca wszystkie utwory nić klasyczna, najsilniej obecna w wyciszonym Prelude du Passe. Trzecią warstwę stanowi fabuła: dynamiczna, pełna zwrotów akcji i punktów kulminacyjnych, widocznych choćby w Sonar czy zamykającym płytę Soumission. Ten ostatni utwór podkreśla jeszcze atmosferę całego krążka: próbowania, przymierzania się do. Płyta smakuje jak dobrze skrojona opowieść. Choć niepokoi, wiemy przy tym, że koniec nie przyniesie nam rozczarowania.

 

    To, co proponuje Aufgang zdaje się być właśnie poszukiwaniem. Perfekcjonizm jest tu nie tyle niekonieczny, co zwyczajnie: zbędny, zgodnie z myślą, że to, co doskonałe często jawi się jako nudne. Muzycy z Aufgang zdają się również pozbawieni kompleksu powtarzalności, jakby w przekonaniu, że i ona może stać się źródłem tego, co oryginalne. Stąd hasło: wszystko już było – przy Aufgang – nabiera zupełnie nowego znaczenia.

 

 

 

CD, inFine/Discograph (iF 1006/6144252), Francja 12.10.2009

 
Ewa Oleszczuk

Ewa Oleszczuk

36 Rzeszów
4 artykuły 3 komentarze


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
Marcin Sierszyński
Marcin Sierszyński 19 sierpnia 2010, 10:26
Zamiast "tylko" w pierwszym zdaniu, powinno pojawić się "lecz" albo "ale". W następnym: pociągiem, samolotem - itd.
Grzegorz Cezary Skwarliński
Grzegorz Cezary Skwarliński 19 sierpnia 2010, 11:28
Płyta ukazała się w październiku 2009 roku. Naniosłem poprawki, jeśli je akceptujesz to artykuł zostanie zatwierdzony.
Paweł Kaczorowski - Ivo
Paweł Kaczorowski - Ivo 19 sierpnia 2010, 16:02
Niestety nie mogę usunąć komentarzy roboczych. Niech wiszą i świadczą o redaktorkiej czujce.
Tomasz Smogór
Tomasz Smogór 19 sierpnia 2010, 16:07
Ciekawa rzecz to może być...
Justyna D. Barańska
Justyna D. Barańska 19 sierpnia 2010, 18:29
Ja nie wiem, jak płyta nie sprosta recenzji, to poczuję się rozczarowana, bo recenzja wzbudziła we mnie ciekawość ;)

Ps: witam nowego Wywrotowca.
Ewa Oleszczuk
Ewa Oleszczuk 19 sierpnia 2010, 20:58
O, nie. Recenzja (i nie jest to fałszywa skromność) jest dużo dużooo słabsza od płyty. Oczywiście, w grę wchodzą też indywidualne upodobania ;) Dla mnie: zjawisko.
Marcin Sierszyński
Marcin Sierszyński 19 sierpnia 2010, 21:00
Nie zawiodłem się - Aufgang naprawdę jest tak dobry, jak o nich pisałaś. :)
Grzegorz Cezary Skwarliński
Grzegorz Cezary Skwarliński 20 sierpnia 2010, 11:09
Bardzo ciekawa eksperymentalna płyta. Klimaty elektroniczne uzyskane klasycznymi środkami. Niektóre kompozycje troszkę "męczą" słuch więc całość mało się nadaje do wykorzystania jako tło, trzeba się nieco zaangażować w słuchanie.
Recenzja jak na debiut napisana dobrze. Tekst spowodował zaciekawienie i sięgnięcie po płytę, czyli spełnił swoje zadanie.
Paweł Kaczorowski - Ivo
Paweł Kaczorowski - Ivo 20 sierpnia 2010, 14:53
Brakuje mi tu tylko prostej informacji metrykalnej pod tekstem. Poza tym - gratuluję Ewo.
przysłano: 13 sierpnia 2010 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość


lub tradycyjnie
login lub email
hasło