Film

Oscary 2012

Po raz 84. Oscarowa noc już za nami. Dla Polaków zdaje się, że była szczególna – ponownie wśród nominowanych znaleźli się nasi rodacy.

Wcześniej statuetką zostali nagrodzenie: Leopold Stokowski (1941 r., za muzykę do filmu Fantazja Walta Disneya), Janusz Kamiński (1993 r., za zdjęcia do Listy Schindlera i w 1999 r. za zdjęcia do Szeregowca Ryana), Allan Starski i Ewa Braun, (1993 r., za scenografię i dekorację wnętrz do Listy Schindlera), Andrzej Wajda, (2000 r., Oscar za całokształt twórczości) oraz Roman Polański (2003, za reżyserię filmu Pianista). Nic więc dziwnego, że mocno trzymaliśmy kciuki za Agnieszkę Holland i W ciemności. Co prawda niewiele to pomogło, ale jak przekonuje Tomasz Raczek, przegrana nie jest żadnym wstydem, biorąc pod uwagę, że w kategorii filmu nieanglojęzycznego statuetkę odebrał reżyser irańskiego Rozstania, dzieła wybitnego.

 

Najwięcej nagród  − po pięć  − zebrały dwa filmy: Artysta oraz Hugo i jego wynalazek.

 

 

ArtystaNajlepszy film - Artysta

 

Nominowani:

Artysta
Czas wojny
Drzewo życia
Hugo i jego wynalazek
Moneyball 
O północy w Paryżu
Służące
Spadkobiercy
Strasznie głośno, niesamowicie blisko


Najlepszy aktor pierwszoplanowy - Jean Dujardin (Artysta)

 

Nominowani:

Demián Bichir − Lepsze życie
George Clooney − Spadkobiercy
Jean Dujardin − Artysta
Gary Oldman − Szpieg
Brad Pitt − Moneyball

 

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa - Meryl Streep (Żelazna dama)

 

Nominowane:

Glenn Close − Albert Nobbs
Viola Davis − Służące
Rooney Mara −Dziewczyna z tatuażem

Meryl Streep − Żelazna Dama
Michelle Williams − Mój tydzień z Marilyn

 

 

 


Najlepszy aktor drugoplanowy - Christopher Plummer (Debiutanci)

 

Nominowani:

Kenneth Branagh − Mój tydzień z Marilyn
Jonah Hill − Moneyball 
Nick Nolte − Warrior
Christopher Plummer − Debiutanci
Max von Sydow − Strasznie głośno, niesamowicie blisko


Najlepsza aktorka drugoplanowa - Octavia Spencer (Służące)

 

Nominowane:

Bérénice Bejo − Artysta
Jessica Chastain − Służące
Melissa McCarthy − Druhny 
Janet McTeer − Albert Nobbs
Octavia Spencer − Służące

 

Najlepsza reżyseria - Michel Hazanavicius (Artysta)

 

Nominowani:

Woody Allen − O północy w Paryżu
Michel Hazanavicius − Artysta
Terrence Malick − Drzewo życia
Alexander Payne − Spadkobiercy
Martin Scorsese − Hugo i jego wynalazek


Najlepszy scenariusz oryginalny - O północy w Paryżu

 

Nominowani:

Artysta
Druhny
Chciwość

O północy w Paryżu
Rozstanie


Najlepszy scenariusz adaptowany - Spadkobiercy

 

Nominowani:

Spadkobiercy
Hugo i jego wynalazek
Idy marcowe
Moneyball
Szpieg


Najlepszy film animowany - Rango

 

Nominowani:

Chico & Rita
Kot w Butach
Kot w Paryżu
Kung Fu Panda 2
Rango


Najlepszy film nieanglojęzyczny - Rozstanie (reż. Asghar Farhadi) Iran

 

Nominowani:

Footnote (Izrael)
Monsieur Lazhar (Kanada)
Rozstanie  (Iran)
Bullhead (Belgia)
W ciemności (Polska)


Najlepsze zdjęcia - Hugo i jego wynalazek

 

Nominowani:

Dziewczyna z tatuażem
Czas wojny
Drzewo życia
Hugo i jego wynalazek
Artysta


Najlepszy montaż - Dziewczyna z tatuażem

 

Nominowani:

Artysta
Dziewczyna z tatuażem
Hugo i jego wynalazek
Moneyball
Spadkobiercy


Najlepsza scenografia i dekoracja wnętrz - Hugo i jego wynalazek

 

Nominowani:

Artysta
Czas wojny
Harry Potter i Insygnia Śmierci. Część II
Hugo i jego wynalazek
O północy w Paryżu


 

 

Najlepsze kostiumy - Artysta

 

Nominowani:

Anonimus
Artysta
Hugo i jego wynalazek
Jane Eyre
W.E.


Najlepsza charakteryzacja - Żelazna dama

 

Nominowani:

Albert Nobbs
Harry Potter i Insygnia Śmierci. Część II
Żelazna Dama

 

Najlepsza muzyka - Artysta

 

Nominowani:

Artysta
Czas wojny
Hugo i jego wynalazek
Przygody Tintina
Szpieg


Najlepsza piosenka - Man or Muppet wyk. Bret McKenzie (Muppety)

 

Nominowani:

Man or Muppet - Muppety
Real in Rio - Rio


Najlepszy dźwięk - Hugo i jego wynalazek

 

Nominowani:

Czas wojny
Drive
Dziewczyna z tatuażem
Hugo i jego wynalazek
Transformers 3


Najlepszy montaż dźwięku - Hugo i jego wynalazek

 

Nominowani:

Czas wojny
Dziewczyna z tatuażem
Hugo i jego wynalazek
Moneyball
Transformers 3


Najlepsze efekty specjalne - Hugo i jego wynalazek

 

Nominowani:

Harry Potter i Insygnia Śmierci. Część II
Hugo i jego wynalazek
Giganci ze stali
Geneza planety małp
Transformers 3


Najlepszy dokument pełnometrażowy - Undefeated

 

Nominowani:

Hell and Back Again
If a Tree Falls: A Story of the Earth Liberation Front"
Paradise Lost 3: Purgatory
Pina
Undefeated


Najlepszy dokument krótkometrażowy - Saving Face

 

Nominowani:

The Barber of Birmingham: Foot Soldier of the Civil Rights Movement
God Is the Bigger Elvis
Incident in New Baghdad 
Saving Face
The Tsunami and the Cherry Blossom


Najlepszy krótkometrażowy film animowany - The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore

 

Nominowani:

A Morning Stroll
Dimanche/Sunday
La Luna

The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore
Wild Life

 

Najlepszy krótkometrażowy film aktorski - The Shore

 

Nominowani:

Pentecost
Raju
The Shore
Time Freak
Tuba Atlantic

 

 

 

Znamy już decyzje Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. A co na temat tegorocznych Oscarów myślą miłośnicy kina? Jakim zainteresowaniem cieszyły się i cieszą nomonowane i zwycięskie filmy, a jakim same Oscary? Przyjrzyjmy się odpowiedziom udzielonym w sondzie.

 

Artysta zdobył nagrody BAFTA, Złote Palmy, Cezary i teraz jeszcze 5 Oscarów, czy to znaczy, że publiczność tęskni za poetyką dawnych filmów? Czy Artysta po prostu nie miał z kim konkurować?

Martyna N.: Myślę, że w dobie transformersów, pubicznosc potrzebuje artystycznego odchamienia, powrotu do korzeni. Jednak nie byłoby dobrze, gdyby ten film był powielany, jest cudowny, właśnie przez to, że ktoś wpadł na tak fantastyczny pomysł, żeby odciągnąć nas od filmow 3D, pokazać film czarno-biały, nakręcony w podstawowym formacie. Ten jeden raz. Jednak pozostańmy w dobie dźwięku i koloru. Co innego, że filmy w tym roku były naprawdę kiepskie, a te dobre nie mialy nawet nominacji. Ale wydaje mi się, że niezależnie od konkurencji, ten film na to zasłużył.

Andrzej N.: Ja sobie myślę, że ludzie nie tęsknią za poetyką dawnych filmów - a jeśli tęsknią - to zapewniam Cię, że włączą wtedy Dyktatora, Flipa i Flapa, Braci Marx, albo B. Keatona. W tym roku filmy - moim zdaniem są wyjątkowo słabe. Jeśli szukasz odpowiedzi w tym, że ludzie boją się Avatara - i kina 3D - i dlatego chętnie biegną na film niemy - oddający ukłon starym mistrzom - to myślę, że to nie wszystko. Nie mógł wygrać najsłabszy film Allena przecież. Spadkobiercy to klasyczny film oscarowy - ale takie historie też nie mają szans. Moneyball - tragedia. Hugo i jego wynalazek - hmm - kolejny film (nie widziałem) ukłon dla twórców kina, z tym, że Martin nie dostał Oscara za Ostatnie kuszenie Chrystusa, nie dostał za Chłopców z ferajny, za filmy wybitne - dostał za Infiltrację (wg.mnie film bardzo dobry) - ale nie najlepszy zdecydowanie. Myślę, że Martin - nie mógł dostać za Hugo... oscara - to tak jakby Allen dostał za O północy w Paryżu. Bardzo słabe te Oscary.

Aleksandra W.: Sądzę, że w dobie komputerowej obróbki, efektów specjalnych czy całkowicie komputerowo tworzonych filmów jest to coś nowego, innego dla tych, którzy nie znają kina niemego, a dla znawców udana próba stylizacji. Tęsknota? Na pewno, a dla innych przesyt technologią. Tak czy inaczej - powrót do korzeni, gdzie ważniejszy był aktor, ruch, obraz itp.

 

 

Jesteś zaskoczona/ny, że Hugo i jego wynalazek zdobył aż tyle statuetek? Skąd taki sukces?

Eni: Nie jestem zaskoczona, bo film Hugo dostał statuetki za kategorie, w których zasługiwał (zdjęcia, scenografia...).

 

Artysta i Hugo... zdobyli równą liczbę statuetek, czy to oznacza, że oba filmy są równie dobre? Można je postawić na jednej szali i dlaczego?

Karol K.: Moim skromnym zdaniem, żaden z nich nie zasłużył na żadną.

Natalia P.: Nie stawiałabym ich na jednej szali, bo to zupełnie dwa różne kalibry, dwie różne kategorie filmu.Mimo to(nie wiedząc z autopsji), oba te filmy mogą być równie dobre, jeżeli nie porównujemy ich ze sobą. Hugo może być bardzo dobrym filmem familijnym, świetnym na tle innych tego typu produkcji. Natomiast Artysta jest świetnym filmem ze względu na odwołania nie tylko do kina niemego, ale i tego z lat 30., 40. Mamy tutaj chyba ponadczasową miłość do X muzy, okazuje się, że w dobie wszechobecnej technologii 3D film niemy nadal do nas przemawia. Więc, tak - oba te filmy są dobre. Nie nie można postawić ich na jednej szali.

Patrycja R.: Osobiście jestem potwornie zawiedziona tegorocznymi Oscarami. Właściwie z roku na rok jest coraz gorzej, ale tegoroczne... Ech. Jeśli chodzi o Hugo i Artystę - po pierwsze nie można ich zestawić, bo wygrali w zupełnie różnych kategoriach.  Artysta zdobył najważniejsze wyróżnienia. Odnośnie nagrody, bardzo ciekawie podsumowała to Agnieszka Holland: "Jestem w lepszej sytuacji niż Martin Scorsese. Przegrałam z naprawdę dobrym filmem, a nie jakąś idiotyczną wydmuszką". Chyba coś w tym jest.

 

Dzień przed rozdaniem Oscarów Onet donosił, że Czas wojny to ze wszystkich kandydatów do statuetek najbardziej poszukiwany film. Nic jednak nie zdobył. Takie zjawisko jest częste? A może popularność tego filmu została sztucznie stworzona?

Martyna W.: Nie mam pojęcia, nic nie słyszałam ani o nagonce, ani o filmie jako takim, ale to może dlatego, że Oscary jako tako nie bardzo mnie interesują, aczkolwiek fajnie, że Rango dostał statuetkę, bo dobry był . Generalnie wydaje mi się, że jest dużo sztucznych akcji wokól gali, np. że Meryl może nie odstać Oscara, bo nie brała udziału w kampanii reklamowej.

Bartek M.: Wielokrotnie mieliśmy szansę przekonać się, że decyzje jury różnią się od tego, co przewiduje ciemna masa. Często filmy wybierają buce z wysublimowanym gustem srający tęczą. Muszą pokazać, że ich myślenie jest nieszablonowe. Broń Boże identyfikować się z ludem. Elicie nie mozże podobać się ta sama rozrywka, co plebsowi. Przez takie myślenie promuje się idiotyczne "wydmuszki".

 

Czy W ciemności miało jakieś szanse na zdobycie Oscara? Rozstanie słusznie wygrało w swojej kategorii, czy to może jakieś zadośćuczynienie dla Iranu?

Łukasz: Przede wszystkim nie widziałem niestety żadnego z tych filmów. Zauważam jednak, że Rozstanie nie zostało po raz pierwszy docenione w świecie filmowym, nie jest filmem przypadkowym - wręcz przeciwnie, od roku wszyscy rozpisują się o tym, jaki jest doskonały. Także wczoraj w studio Canal plus Kamil Bosak powiedział coś w stylu: dla mnie jest to film idealny. Jak się już domyślasz, nie uważam, ab to było zadośćuczynienie dla Iranu. Mam też wrażenie, że zbyt często szuka się politycznych aspektów decyzji oscarowych. Nie zmienia to faktu, że jak najbardziej W ciemności miało swoją szansę, jak każdy nominowany film.

Anna B.: Myślę, że tak - szansę miał, aczkolwiek musiałoby Rozstania nie być wśród nominowanych, bo wcale nie uważam do końca, że jest to Oscar zasłużony - filmy wygrywające w tej kategorii to raczej kwestia poprawności politycznej i stosunków międzynarodowych. Zresztą Oscary, jak cała amerykanska kinematografia, to obcnie w większej mierze komercjalne przedstawienie i nostalgiczne kontynuacje czegoś, co kiedyś było znaczącym wydarzeniem filmowym. Nie uważam, by było niepotrzebne, ale nie uważam ich też za najwyższy wyznacznik jakość.

 

Meryl Streep, aktorka znana, lubiana i doceniana, ale czy rzeczywiście nie było jej równych wśród kontrkandydatek?

Aleksandra L.: Nie bardzo wiem, co Ci napisać, bo nie oglądałam jeszcze żadnego z nominowanych filmów.  Powiedzieć mogę tyle, że Streep jest jedną z moich ulubionych aktorek, jeżeli nie ulubioną, ale to jest żadna odpowiedź na Twoje pytanie.

Patrycja R.:  Nawet ona skomentowała tę wygraną: "Pewnie cała Ameryka mówi sobie teraz: O Boże, znowu ona?". Obejrzeliśmy dziś Mój tydzień z Marylin i uważam, że to Michelle Williams należała się nagroda. Oscar to nie tylko wyróżnienie, to też mobilizacja. Meryl Streep już jest zmobilizowana, czego dowodzi grając na zmianę w gniotach i filmach wybitnych (albo świetne role w gniotach - jak w Żelaznej damie). 

 

 

Jak podobał się krótkometrażowy film animowany, który dostał Oscara? Myślisz, że może zachęcić do czytania książek?

Marta B.: Film sam w sobie mi się podoba. Ładnie zrobiony, dobrze dobrana muzyka i przesłanie. Ale jakos pomysł,  żeby propagować czytanie w filmie animowanym, nie za bardzo przypada mi do gustu. Z drugiej strony, w naszych czasach najlepszym sposobem promocji jest telewizja, więc może coś w tym jest. Moim zdaniem, film trochę mija się z przeznaczeniem, bo docelowa widownia to osoby dorosłe. A przecież zamiłowanie do książek rozwija się w młodym wieku i powinno bycć promowane przez rodziców. Jeżeli rodzice nie czytają, czemu dzieci miałyby to robić? Mam wrażenie, że większość naszego społeczeństwa nie czyta, bo telewizja i komputer oferują łatwiejszą rozrywkę, a dla dzieciaków czytanie głównie kojarzy się z lekturami i nauką. Czy filmik pokazuje jaką frajdę sprawia czytanie? Na pewno tak. Pytanie powstaje czy osobę zadowalającą się programami masowej rozrywki, typu MTV, ten filmik zaintryguje na tyle, zeby sięgnąć po książkę i samemu sie przekonać? Ale też czy takie osoby kiedykolwiek zobczaą ten filmik? Czy obejrzą go w całości? etc. W naszej popkulturze niestety propagowane jest odmóżdżenie.

Karolina H.: Uważam, że nagroda się należy. To jest piękne. Przez pierwsze dwa obejrzenia w sumie skupiałam się tylko na linii melodycznej, która chyba najwięcej wzbudziła we mnie uczuć. To ma przesłanie, ujmuje, zwłaszcza kiedy ten bohater idzie przez gruzy, ktoś tam jedzie na rowerze... taki niby animowany, ale smutny obraz destrukcji, na którą nawet nie miał wpływu.

 

Czy Twoim faworytom udało się zdobyć statuetkę? Przy której kategorii zmieniłbyś zwycięzców?

Asia: Oj, niestety, nie wiem na jakim świecie żyję, w związku z tym zupełnie nie jestem w temacie.

Paweł H.: Ja się tym wcale nie interesuję, nawet nie wiem kto był nominowany, powaga.

Kasia S.: Uważam film Holland za genialny. Oczywiście w tej kategorii zmieniłabym zwycięzce
 

Czyja kreacja wygrała podczas tegorocznej gali?

Eni: Octavia Spencer i Cameron Diaz

Aleksandra L.: Najpiękniejsze są ex aequo Shailene Woodley i Jessica Chastain.

Justyna D. Barańska

Justyna D. Barańska premium

36 Ruda Śląska
120 artykułów 6 tekstów 7393 komentarze
Przez dwa lata (06/2011–07/2013) pełniła funkcję redaktor prowadzącej, wcześniej opiekunka sekcji poetyckiej i recenzentka literacka ,,Jest we mnie stare żelastwo, chrzęst zbroi, modły pogan, Są krainy, które znamy tylko z niedokładnych snów."…
Zasłużeni dla serwisu


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
smykusmyk
smykusmyk 27 lutego 2012, 17:40
Ja chętnie odpowiem na przedostatnie pytanie :)
1. Best Motion Picture of the Year - Służące
2. Best Performance by an Actor in a Leading Role - zdecydowanie GARY OLDMAN, którego jest to pierwsza nominacja! Skandal! Rola w Szpiegu - wybitna.
3. Best Performance by an Actress in a Leading Role - Michelle Williams, na temat Meryl Streep już się wypowiadałam...
4. Best Performance by an Actor in a Supporting Role - Kenneth Brannagh, zagrał genialnie. Debiutanci to słaby film. Ale można było przewidzieć wynik - postać grana przez Plummera to homoseksualista umierający na raka. Jakie to przewidywalne...
5. Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen - pierwsza trafiona :) jestem ZA :)
6. Best Writing, Screenplay Based on Material Previously Produced or Published - wolę Idy marcowe
Reszta mało ważna.
Justyna D. Barańska
Justyna D. Barańska 27 lutego 2012, 17:52
A macie wrażenie, że zainteresowanie Oscarami maleje z roku na rok? I w ogóle dziwna sprawa. Pamiętam jak przed rokiem ze znajomymi rozmawialiśmy o nominacjach, to jeszcze przed galą mieliśmy obejrzane większość filmów. A teraz się zmieniło. Większość miała kontakt bardzo wybiórczo z nominowanymi.

Także się zastanawiam czy:
- to wina tego, że Oscary to nagroda symboliczna, która niezbyt się liczy albo liczy coraz mniej,
- w zeszłym roku poziom był uznany za dość słaby, więc w tym roku ludzie sobie odpuścili,
- nominowane filmy nie za bardzo ludzi interesowały albo nie tak wiele się o nich słyszało.

Powodów to pewnie można mnożyć i mnożyć.
smykusmyk
smykusmyk 27 lutego 2012, 19:09
W Polsce na pewno problemem jest dystrybucja - wiele filmów wchodzi za późno albo po rozdaniu. Gdyby obejrzeć je z odpowiednim wyprzedzeniem, na pewno wpłynęłoby to też na zainteresowanie galą. Kolejna sprawa to właśnie poziom nominowanych, z roku na rok coraz gorzej, choć świetnych filmów nie brakuje. Akademia stała się zbyt polityczna i to chyba wielu osobom przeszkadza. Teraz większe artystycznie znaczenie mają festiwale: Sundance, Toronto, Wenecja, Berlin. Oscary mają już tylko znaczenie czysto komercyjne.
Michał Domagalski
Michał Domagalski 28 lutego 2012, 07:08
Tym bardziej, że zamiast doceniać filmy, to najpierw je dzielą na te języczne anglo i te anglo nie, co powoduje, że dużo filmów europejskich sobie tylko funkcjonuje w jednej kategorii i nie ma szansy dostać niczego ciekawego. Nawet jeżeli mają powiedzmy ciekawe zdjęcia.
Justyna D. Barańska
Justyna D. Barańska 28 lutego 2012, 09:30
A kilka dni przed Oscarami są wręczane Cezary, ale o tym to się niewiele słyszy. Zwrócić jednak trzeba uwagę, że Cezary zawężają się do kina francuskiego (na tym polu również wygrał "Artysta"), kinu zagranicznemu oddali tylko jedną kategorię (Holland nie było, ale "Rozstanie" również triumfowało).
Na mojej uczelni to nam podsuwano myśl, żeby sugerować się Złotymi Palmami ( www.filmweb.pl/awards/Cannes).
Marcin Sierszyński
Marcin Sierszyński 28 lutego 2012, 20:10
Filmy nominowane do Oscarów są obrzydliwie poprawne polityczne. Poza tym kumoterstwo. I techniczna doskonałość, też zupełnie niepociągająca. O poziomie aktorstwa nie wspomnę z wrodzonej grzeczności. Dyktatura ludzi pięknych.
Dżastin
Dżastin 29 lutego 2012, 09:37
Oscary są przede wszystkim dla amerykańskiego przemysłu filmowego, a jego jakość zna każdy. Polityczne? Nieraz bardziej niż Miss World. Oscar dla Iranu? Ciekawostka! :D
przysłano: 26 maja 2011 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca